Příjímací řízení ke studiu na KTFUK v Praze v akad. roce 2006/2007 ****************************************************************************************** * Přijímací řízení v akad. roce 2006/2007 ****************************************************************************************** V Praze dne 29.11. 2006 Č.j. 2619/06 *========================================================================================= * 1. Popis přijímací zkoušky *========================================================================================= Přijímací řízení ke studiu na Univerzitě Karlově v Praze – Katolické teologické fakultě v akademickém roce 2006/2007 proběhlo ve dvou etapách: konalo se řádné a další přijímací ř Řádné přijímací řízení se týkalo těchto studijních programů: * magisterský studijní program teologie, obor katolická teologie (prezenční forma studia, studia - pět let) * navazující magisterský studijní program teologie, obor náboženské nauky (kombinovaná for standardní doba studia - dva roky) * bakalářský studijní program teologie, obor náboženské nauky (kombinovaná forma studia, s studia - čtyři roky) * bakalářský studijní program obecná teorie a dějiny umění a kultury, obor dějiny křesťans (prezenční forma studia, standardní doba studia - tři roky) * navazující magisterský studijní program obecná teorie a dějiny umění a kultury, obor děj umění (prezenční forma studia, standardní doba studia  - dva roky) Další přijímací řízení se týkalo těchto studijních programů: * magisterský studijní program teologie, obor katolická teologie (prezenční forma studia, studia - pět let) * navazující magisterský studijní program teologie, obor náboženské nauky (kombinovaná for standardní doba studia - dva roky) * bakalářský studijní program teologie, obor náboženské nauky (kombinovaná forma studia, s studia - čtyři roky) * bakalářský studijní program obecná teorie a dějiny umění a kultury, obor dějiny křesťans (prezenční forma studia, standardní doba studia - tři roky) * navazující magisterský studijní program obecná teorie a dějiny umění a kultury, obor děj umění (prezenční forma studia, standardní doba studia  - dva roky) Podmínky a termíny přijímacího řízení byly zveřejněny na adrese: http://www.ktf.cuni.cz/KT "http://www.ktf.cuni.cz/ktf-170.html"]   a http://www.ktf.cuni.cz/KTF-261.html U shodných studijních programů byly podmínky přijímacího řízení v řádném i dalším přijímac identické. *========================================================================================= * 2. Zveřejněné podmínky přijímacího řízení *========================================================================================= a) bakalářský studijní program obecná teorie a dějiny umění a kultury, obor dějiny křesťan Přijímací zkouška byla dvoukolová. První kolo se skládalo ze tří částí, druhé kolo se sklá částí. a) První kolo Vědomostním a talentovým testem byly zjištěny základní předpoklady uchazeče ke studiu. Tes  1. Znalostní (max. 20 bodů) - otázky z církevních a obecných dějin, včetně základů hagiog propedeutiky dějin umění (výtvarné techniky, umělecké instituce a osobnosti, styly atd.); uchazeč zvolí jednu ze tří variant odpovědí (jedna vždy správná).  2. Prověření schopnosti prostorového vidění (max. 15 bodů) - nákresy architektonických čl oken, portálů, střech atd.) a základních půdorysů (např. ideální plán kláštera, raně křesť románské baziliky atd.).  3. Prověření znalosti uměleckohistorického materiálu (max. 15 bodů) formou promítání diap děl křesťanského umění (určení autora, námětu díla, stylového zařazení a datace), počínaje uměním až po současnost.   b) Druhé kolo Uchazeč absolvoval ústní pohovor (max. 50 bodů), v němž byla prověřována 1. znalost základ uměleckohistorické literatury, kterou uchazeč přečetl (dle seznamu četby který si přinesl, též, aby uchazeč s sebou vzal práce, které již v rámci oboru vytvořil), 2. znalost křesťan regionu, v němž žije, znalost památek Prahy a sbírek Národní galerie. Doporučená literatura: BALEKA, J., Výkladový slovník dějin umění, Praha BLAŽÍČEK, O. J. - KROPÁČEK, J., Slovník pojmů z dějin umění, Praha 1991 Dějiny českého výtvarného umění I, II (vždy 1,2),  Praha: Academia 1984 (1989) HALL, J., Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Mladá fronta 1991 HEROUT, J., Prahou deseti staletí. Přehled stavebních slohů, Praha: Orbis 1972 HEROUT, J. Slabikář návštěvníků památek, [Praha]: Tvorba 1994 MATĚJČEK, A., Dějiny umění v obrysech, Praha: Melantrich 1951 MERELL, J., Malý bohovědný slovník, Praha: Ústřední církevní nakladatelství 1963 Nová encyklopedie českého výtvarného umění, I,II, Praha: Academia 1995 PIJOAN, J., Dějiny umění 1-10, Praha: Odeon 1977nn RYNEŠ, V., Atributy světců, Roztoky: Oblastní muzeum 1969 STUDENÝ, J., Křesťanské symboly, Olomouc: [s.n.], 1992 SYROVÝ, B., Architektura. Naučný slovník, Praha: SNTL 1961 b) navazující magisterský studijní program obecná teorie a dějiny umění a kultury, obor dě umění a) Písemný test Písemný test se nekonal, uchazeči splňovali podmínky bonifikace. b) Ústní zkouška (max. 50 bodů)                 V ústním pohovoru byla prověřována schopnost uchazeče k magisterskému stud v oboru především z hlediska metodologického, dějin křesťanského umění a znalosti literatu vlastního studia uchazeče. Uchazeč předložil též svou bakalářskou práci. Pohovor se zaměři uchazečovu představu o specializaci v rámci magisterského studia, event. o tématu magister Bonifikace ÚDKU · Absolvent bakalářského studijního oboru dějin křesťanského umění ÚDKU KTF, který složil bakalářského studia zápočty z latinského jazyka, nemusel psát příslušný test a byl mu uzná bodů. · Absolvent bakalářského studijního oboru dějin umění ÚDKU KTF, který kontinuálně pokračov magisterského studia dějin umění a 1. obhájil úspěšně bakalářskou práci  2. úspěšně složil bakalářské zkoušky v prvním termínu nemusel psát písemný vědomostní test (byl mu uznán plný počet bodů) a mohl absolvovat pouz přijímací zkoušky. Doporučená literatura: BALEKA, J. Výkladový slovník dějin umění. Praha BECKWITH, J. Early Medieval Art., New York, 1992. BLAŽÍČEK, O. J. – KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1991 Dějiny českého výtvarného umění II/1,2 (kol. autorů). Praha : Academia,1989 HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Academia, 1984 (1989) HEROUT, J. Prahou deseti staletí. Přehled stavebních slohů. Praha : Orbis, 1972 HONNEF, RUHRBERG, SCHNECKENBURGER, FRICKEOVÁ, Umění 20. století. Malířství. Skulptury a ob média. Fotografie. Praha : Slovart, 2005 HOŘEJŠÍ, J., KRČÁLOVÁ, J., NEUMANN , J. POCHE, E., VACKOVÁ, J. Kunst der Renaissance in Bö CHADRABA, R. (ed.). Kapitoly z českého dějepisu umění, 1,2. Praha, 1986-87 KROUPA, J. Školy dějin umění – metodologie dějin umění. Brno, 2000 LAHODA, Vojtěch (ed.). Dějiny českého výtvarného umění 1890-1938. Praha, 1998 LAMAČ, Miroslav. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907-1917. Praha 1988 LYNTON, N. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981 MARTINGALE, A. Gothic art. New York, 1994 MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech, Praha : Melantrich, 1951 MERELL, J. Malý bohovědný slovník. Praha : Ústřední církevní nakladatelství, 1963 DE MICHELI, M. Umělecké avantgardy 20. století, Praha : SNKLU, 1964 PETRASOVÁ, Taťána, LORENZOVÁ, Helena (eds.). Dějiny českého výtvarného umění 1780-1890. Pr PIJOAN, J. Dějiny umění, 1-10. Praha . Odeon 1977nn POCHE, E. a kol. Praha na úsvitu nových dějin. Praha, 1988ROLF, T. Die Kunst des Barocks. RYNEŠ, V. Atributy světců. Roztoky : Oblastní muzeum, 1969 STUDENÝ, J. Křesťanské symboly. Olomouc : (s.n.), 1992 SYROVÝ, B. Architektura. Naučný slovník. Praha : SNTL, 1961 WITTLICH, P. Literatura k dějinám umění – vývojový přehled. Praha, 1992 WITTLICH, Petr. Umění a život. Doba secese. Praha, 1987 SWOBODA, K. M., BACHMANN, E., HUBALA, E., FILITZH, H., NEUMANN, E. Barock in Böhmen. Münch c) bakalářský studijní program teologie, obor náboženské nauky Přijímací zkouška byla dvoukolová: první kolo byl písemný test, druhé kolo ústní pohovor. bylo možno získat max. 50 bodů. Do druhého kola postupoval každý, kdo v prvním získal ales Druhé kolo byl pohovor o předpokladech ke studiu a obsahu přečtené literatury, za který by max. 30 bodů. a) Písemný test (max. 50 bodů): Po přečtení obsáhlejšího textu deklaroval uchazeč odpověďmi na otázky porozumění textu, sc s odborným textem a znalost povinné literatury. Po české části testu následoval text ve vy jazyce, který byl pokračováním předchozího českého textu. Přeložením některých slov a odpo deklaroval uchazeč porozumění cizímu jazyku i významu textu. Uchazeč si mohl přinést slovn Povinná literatura: Waldenfels, H., Fenomén křesťanství, Praha: Vyšehrad 1999 b) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů): Komise prověřila kulturní rozhled uchazeče související se studiem teologie. Při přijímacím uchazeč předložil dva seznamy přečtené literatury z teologie a příbuzných oborů: I. literatura odborná (teologie, filozofie, církevní dějiny apod.), II. literatura populárně naučná (nezařazovat literaturu typu kancionál, modlitební knížky, děti a mládež). Komise posoudila předložený seznam literatury, pohovořila s uchazečem alespoň o dvou titul motivaci a předpokladech ke studiu. Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat ke studiu bez kole přijímací zkoušky. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech, zejména zdravotních – držitelé průkazky T podle vyhlášky 182/1991 Sb., děkan na základě žádosti povolil vykonání přijímací zkoušky j Uchazeč, který vykonal po 1. 1. 2000 maturitní zkoušku z náboženství (nebo z předmětu obdo celkový prospěch maturitní zkoušky je do 2,0, byl na základě své žádosti přijat bez přijím d) navazující magisterský studijní program teologie, obor náboženské nauky Pokud byl uchazeč absolventem KTF UK, nemusel k přihlášce přikládat: ověřenou kopii maturi doklad o absolvování studia na VOŠ nebo VŠ, osvědčení o mravní bezúhonnosti. Pokud chtěl uplatnit podal písemnou žádost (srov. níže bonifikace). Přijímací zkouška byla jednokolová, ústní; rozsah požadovaných znalostí odpovídal bakalářs závěrečné zkoušce oboru náboženské nauky na KTF UK. Komise vyzkoušela uchazeče v oblasti: a) systematické teologie (max. 35 bodů): fundamentální teologie, dogmatická teologie, spir morální teologie, vždy s podkladem ve znalosti Písma svatého b) teologie a teorie církevní praxe (max. 35 bodů): pastorální teologie, liturgika, pedago psychologie c) bakalářské práce (uchazeč předložil kopii své bakalářské práce), motivace, jazykových z bodů). Bonifikace: Absolvent bakalářského studijního programu teologie, obor náboženské nauky (KTF UK), který zkoušky absolvoval s prospěchem „výborně“ nebo „velmi dobře“, byl na základě své žádosti p přijímacích zkoušek. Absolvent bakalářského studijního programu, který je podobný programu teologie, obor nábož na KTF UK, byl na základě své žádosti přijat bez přijímacích zkoušek, pokud státní závěreč absolvoval s prospěchem „výborně“. e) magisterský studijní program teologie, obor katolická teologie Přijímací zkouška byla dvoukolová: první kolo byl písemný test, druhé kolo ústní pohovor. bylo možno získat max. 50 bodů. Do druhého kola postupoval každý, kdo v prvním získal ales Druhé kolo byl pohovor o předpokladech ke studiu a obsahu přečtené literatury, za který bylo možno získat max. 30 Vznik nároku na bonifikaci (srov. níže bonifikace) sleduje studijní oddělení fakulty a jmé kterých se bonifikace týká, byla zveřejněna na úřední desce fakulty. a) Písemný test (max. 50 bodů): Po přečtení obsáhlejšího textu deklaroval uchazeč odpověďmi na otázky porozumění textu, sc s odborným textem a znalost povinné literatury. Po české části testu následoval text ve vy jazyce, který byl pokračováním předchozího českého textu. Přeložením některých slov a odpo deklaroval uchazeč porozumění cizímu jazyku i významu textu. Uchazeč si mohl přinést slovník. Povinná literatura: Waldenfels, H., Fenomén křesťanství, Praha: Vyšehrad 1999 b) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů): Komise prověřila kulturní rozhled uchazeče související se studiem teologie. Při přijímacím uchazeč předložil dva seznamy přečtené literatury z teologie a příbuzných oborů: I. literatura odborná (teologie, filozofie, církevní dějiny apod.), II. literatura populárně naučná (nezařazovat literaturu typu kancionál, modlitební knížky, děti a mládež). Komise posoudila předložený seznam literatury, pohovořila s uchazečem alespoň o dvou titul motivaci a předpokladech ke studiu. Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat ke studiu bez kole přijímací zkoušky. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech, zejména zdravotních – držitelé průkazky T podle vyhlášky 182/1991 Sb., děkan na základě žádosti povolil vykonání přijímací zkoušky j Uchazeč, který vykonal po 1. 1. 2000 maturitní zkoušku z náboženství (nebo z předmětu obdo celkový prospěch maturitní zkoušky je do 2,0, byl na základě své žádosti přijat bez přijím *========================================================================================= * 3. Termíny *========================================================================================= a) Obor katolická teologie (Mgr.) - písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 9. června 2006 náhradní termín: 26. června 2006 další přijímací řízení - písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 11. září 2006 náhradní termín (1. a 2.kolo): 18. září 2006 b) Obor náboženské nauky (NMgr.) - ústní zkouška 16. a 17. června 2006 náhradní termín: 26. června 2006 další přijímací řízení ústní zkouška: 11. září 2006 náhradní termín: 18. září 2006 c) Obor náboženské nauky (Bc.) - písemný test ( 1. kolo): 16. června 2006 - ústní zkouška (2. kolo): 17. června 2006 náhradní termín (1. a 2.kolo): 26. června 2006 další přijímací řízení -   písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 11. září 2006 - náhradní termín (1. a 2.kolo): 18. září 2006 d) Obor dějiny křesťanského umění (Bc.) - vědomostní a talentový test ( 1. kolo): 1. června 2006,  - ústní zkouška (2. kolo): 2. a 5. června 2006 náhradní termín: (1. a 2.kolo): 12. června 2006 další přijímací řízení - vědomostní a talentový test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 11. září 2006 - náhradní termín (1. a 2.kolo): 18. září 2006 e) Obor dějiny křesťanského umění (Mgr.) řádný termín zrušen, pouze jedna přihláška další přijímací řízení - vědomostní a talentový test ( 1. kolo): bonifikace      ústní zkouška (2. kolo): 11. září 2006 - náhradní termín: 18. září 2006 *========================================================================================= * 4. Kritéria pro stanovení výsledku přijímací zkoušky *========================================================================================= a) Obor katolická teologie (Mgr.) 1) Písemný test (max. 50 bodů) – 1. kolo 2) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů) – 2. kolo Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole: 50. Celkový počet bodů byl stanoven pros hodnocení jednotlivých částí. K postupu do druhého kola bylo třeba dosáhnout alespoň 30 bo Maximální počet dosažitelných bodů: 80. Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem ho jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímacího řízení 51 bodů.  Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat k účasti na 2. kole přijímací zkoušky. b) Obor náboženské nauky (NMgr.) 1. Systematická teologie (max. 35 bodů) 2. Teologie a teorie církevní praxe (max. 35 bodů) 3. Bakalářská práce, motivace, jazykové znalosti (max. 30 bodů) Maximální počet dosažitelných bodů: 100. Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem h jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímacího řízení 70 bodů. Bonifikace: Absolvent bakalářského studijního programu teologie, obor náboženské nauky (KT státní závěrečné zkoušky absolvoval s prospěchem „výborně“ nebo „velmi dobře“, byl na zákl přijat bez přijímacích zkoušek. c) Obor náboženské nauky (Bc.) 1) Písemný test (max. 50 bodů) – 1. kolo 2) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů) – 2. kolo Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole: 50. Celkový počet bodů byl stanoven pros hodnocení jednotlivých částí. K postupu do druhého kola bylo třeba dosáhnout alespoň 25 bo Maximální počet dosažitelných bodů: 80. Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem ho jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímacího řízení 51 bodů.  Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat k účasti na 2. kole přijímací zkoušky. d) Obor dějiny křesťanského umění (Bc.) 1. V prvním kole byly vědomostním a talentovým testem zjištěny základní předpoklady studen Test měl tři části: a) Znalostní (max. 20 bodů) b) Prověření schopnosti prostorového vidění (max. 15 bodů) c) Prověření znalosti uměleckohistorického materiálu (max. 15 bodů) Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole: 50. Celkový počet bodů byl stanoven pros hodnocení jednotlivých částí. K postupu do druhého kola bylo třeba dosáhnout alespoň 20 bo 2. Ve druhém kole absolvoval uchazeč ústní pohovor (max. 50 bodů), v němž byla prověřována a) znalost základní uměleckohistorické literatury, kterou uchazeč přečetl, b) znalost křesťanských památek regionu, v němž žije, znalost památek Prahy a sbírek Národ Maximální počet dosažitelných bodů ve druhém kole: 50. Celkový počet bodů byl stanoven pro hodnocení jednotlivých částí. Maximální počet dosažitelných bodů celkem byl 100. Nutný, nikoliv však postačující, bodový přijetí byl 60 bodů, přijímalo se 70 uchazečů a dále všichni, kteří dosáhli stejného počtu uchazeč na 70. místě. e) Obor dějiny křesťanského umění (Mgr.) 1. První kolo se nekonalo, všichni uchazeči splnili podmínky bonifikace. 2. Ve druhém kole absolvoval uchazeč ústní pohovor (max. 50 bodů), v němž byla prověřována uchazeče k magisterskému studiu, orientace v oboru především z hlediska metodologického, d umění a znalosti literatury na základě vlastního studia uchazeče. Uchazeč předložil též sv práci. Pohovor byl zaměřen též na uchazečovu představu o specializaci v rámci magisterskéh o tématu magisterské práce.                 Maximální počet dosažitelných bodů: 100. Celkový počet bodů byl stanoven p hodnocení jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímac dosáhl alespoň 70 bodů. Bonifikace: Absolvent bakalářského studijního oboru dějin křesťanského umění KTF UK, který během bakalářského studia zápočty z latinského jazyka, nemusel psát příslušný test a byl m počet bodů. Absolvent bakalářského studijního oboru dějin umění KTF UK, který kontinuálně magisterského studia dějin umění a obhájil úspěšně bakalářskou práci  a úspěšně složil bak prvním termínu nemusel psát písemný vědomostní test (byl mu uznán plný počet bodů) a mohl ústní část přijímací zkoušky. doc. PhDr. Mireia Ryšková, Th.D. proděkan pro studium *========================================================================================= * 5. Přílohy - ukázky písemných testů s řešením *========================================================================================= Ceská část písemného testu pro bakalářský obor Náboženské nauky [ URL "KTF-357-version1- CeskacastNBodpovedi.doc"] Anglická část písemného testu pro bakalářský obor Náboženské nauky [ URL "KTF-357-version1 NBAjodpovedi.doc"] Písemný test pro magisterský obor Katolická teologie verze pro NJ [ URL "KTF-357-version1- Ukázka z písemného testu pro bakalářský obor Dějiny křesťanského umění [ URL "KTF-357-vers prijimackyudku.pdf"]