OD 1/2009 Průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Univerzity K ****************************************************************************************** * OPATŘENÍ DĚKANA č. 1/2009 Průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Un ****************************************************************************************** Č.j.: 40/09 V Praze dne 16.ledna 2009 Toto opatření upravuje průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Univerz Navazuje přitom na § 72 zákona č. 111/1998, o vysokých školách, Řád habilitačního řízení a jmenování profesorem Univerzity Karlovy v Praze, Kritéria pro habilitační řízení a řízení profesorem na Univerzitě Karlově (Opatření rektora č. 15/2000), Požadavky na obsah odůvodn komise  a hodnotící komise (Opatření rektora č. 8/2007) a Doporučená hlediska hodnocení pr řízení a řízení ke jmenování profesorem na Univerzitě Karlově (Opatření rektora č. 28/2007 *========================================================================================= * Čl. 1 Cíl habilitačního řízení *========================================================================================= V habilitačním řízení se ověřuje vědecká nebo umělecká kvalifikace uchazeče, a to zejména habilitační práce a její obhajoby a dalších vědeckých, odborných nebo uměleckých prací, a způsobilost na základě hodnocení habilitační přednášky a předcházející pedagogické praxe. *========================================================================================= * Čl. 2 Příprava a zahájení *========================================================================================= (1) Habilitační řízení se zahajuje na návrh uchazeče. (2) S návrhem, v němž uchazeč uvede habilitační obor (srov. příloha 1), je nutno předložit a) strukturovaný životopis, b) doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných příslušných titulech, c) úplný výkaz pedagogické činnosti za poslední tři roky (srov. příloha 2), d) úplnou strukturovanou bibliografii zpracovanou dle kritérií Univerzity Karlovy v Praze 3), e) přehled absolvovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých stáží, jak tuzemských, tak i f) seznam citací, g) přehled o řešitelství a spoluřešitelství grantů, výzkumných záměrů a center, h) přehled další profesní kvalifikace: – dosažená kvalifikace v oboru a datum dosažení (atestace, advokátní zkoušky apod.) – výlučnost práce v oboru (provádění zvláště náročných výkonů, zavedení nových metod či zd stávajících atd.), i) přehled o organizaci tvůrčích akcí (workshopy, festivaly, symposia, výstavy atd.), j) recenze a jiné ohlasy na tvůrčí činnost (recenze v odborných časopisech atd.), k) přehled ostatní činnosti – různé druhy aktivit související s oborem habilitačního řízen – aktivní účast na mezinárodních vědeckých konferencích: přednášející ve smyslu invited sp doložit zvacími dopisy nebo programy tří nejvýznamnějších akcí); organizátor konference, č přípravného výboru; předseda sekce konference (chairman) – lze vyjmenovat nejvýše tři nejp v každé kategorii – členství ve vědeckých radách (seznam institucí, uvedených jmenovitě s daty členství) – členství v redakčních radách vědeckých časopisů (seznam s názvy časopisů, daty působení radách, případně IF časopisu) – významná ocenění za vědeckou činnost v oboru (uvedena budou jak ocenění za jednotlivé pr dlouhodobý přínos pro obor, datum udělení ceny a instituce, která ocenění udělila) – v případě, že uchazeč vykonává nějakou činnost tohoto druhu, kterou nelze zařadit do níž odstavců, doporučuje se připojit další odstavec l) habilitační práci ve čtyřech exemplářích a její anotaci (zpravidla v délce na jednu nor m) návrh tří témat habilitační přednášky s krátkým resumé. Všechny požadované přílohy je třeba odevzdat ve formě podepsaného výtisku a současně i na nosiči (CD). Výjimku představují doklady uvedené v bodu b), které je třeba odevzdat ve for ověřených kopií, a habilitační práce. Uchazeč, který žádá o habilitační řízení v oboru katolická teologie a působí na Katolické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, musí přiložit také curriculum vitae a bibliografii ve pro postup uvedený v odst. 9. Uchazeč, který žádá o habilitační řízení v oboru katolická teologie a nepůsobí na Katolick fakultě Univerzity Karlovy v Praze, musí přiložit doporučení vlastního ordináře a, je-li j facultas ecclesiastica, doporučení jejího velkého kancléře. (3) Z kritérií a doporučených hledisek pro habilitační řízení na Univerzitě Karlově vyplýv a) Pro habilitační řízení je doporučeno předchozí získání vědecké hodnosti CSc., Dr., Ph.D případně ekvivalentní vědecké hodnosti. Případná výjimka z tohoto pravidla musí být řádně b) Do pedagogické činnosti se započítává výuka na vysoké škole v České republice nebo v za pedagogické činnosti v různých formách výuky (přednášky, cvičení, semináře atd.) se požadu rozsahu: – Vyžaduje se souvislá pedagogická činnost během posledních tří let nebo souhrnná tříletá činnost v době posledních pěti let u uchazečů, kteří absolvovali rodičovskou dovolenou, dl zahraniční stáž či přerušili výuku z jiných důvodů hodných zřetele. – Roční hodinové objemy výuky a předměty, jejichž výuku uchazeč zajišťuje, se posuzují s o výuky v daném oboru. – Uchazeč by měl být schopen přednášet celou šíři habilitačního oboru v pregraduálním stud – Vedení fakulty počítá s pokračováním pedagogické činnosti uchazeče. – Přesná specifikace pedagogické činnosti musí být uvedena v samostatné příloze předkládan c) Publikační činnost má být soustavná až do zahájení řízení. Za relevantní práce jsou pov recenzované texty vědecko-výzkumného charakteru. V humanitních oborech se do počtu požadov započítávají výhradně práce, u nichž je uchazeč jediným, nebo hlavním autorem. Hlavním aut souvislosti je míněn vedoucí autorského kolektivu, který výzkum i zprávu koncipoval, práci napsal významnou část textu. Na vyžádání je povinen doložit svůj podíl na práci. – Požadované počty publikací: minimálně 20, z toho minimálně 3 v zahraničí. · Počet požadovaných publikací by měly tvořit vědecké monografie, kapitoly v monografiích, práce v recenzovaných sbornících, učebnice a učební texty. · Na seznamu by se měly objevit práce v zahraničním nebo českém odborném časopise s IF. Za nelze považovat různé časopisy firem otiskujících nerecenzované práce. Dále nelze započíta v denním tisku, apod. Do počtu článků lze zahrnout obsáhlé recenze, které jsou polemikou a pohled na problematiku recenzované práce, pokud byly uveřejněny v recenzovaných časopisech · Komentovanými překlady se rozumí překlady jak uměleckých, tak odborných textů, doprovoze komentářem a interpretací. · Popularizační publikace ani abstrakta nejsou relevantními publikacemi, i když jsou publi kvalitních časopisech (třeba s IF) nebo sbornících. – Požadované počty citací: minimálně 20 v odborné české i zahraniční literatuře. · Citace musí být uváděny bez autocitací. Autocitací se rozumí skutečnost, že se v seznamu práce vyskytuje jméno uchazeče. · Do citací lze započítat i recenze, pokud byly publikovány v odborných periodikách. · Je třeba uvést metodiku vyhledání citací. d) Habilitační prací se rozumí: – Písemná práce, která přináší nové vědecké poznatky, nebo – soubor uveřejněných vědeckých prací doplněný komentářem, nebo – tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky. Za takovou práci se považuje i – závažné překladové dílo, provázené vědeckou studií a komentáři patřičného rozsahu a kval překlady starověkých, středověkých i raně novověkých uměleckých i vědeckých děl) – slovník, který svým rozsahem, zaměřením a úrovní představuje obohacení české kultury ve kulturám. (4) Návrh se podává děkanovi fakulty. Nemá-li návrh všechny potřebné náležitosti, vyzve dě uchazeče k odstranění nedostatků. Pokud uchazeč ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy mu výzva doručena, nedostatky neodstraní, řízení se zastavuje a děkan předložené materiály uchazeči (5) Nepůsobí-li uchazeč jako učitel na Univerzitě Karlově v Praze, může si děkan vyžádat s fakulty nebo rektora vysoké školy, který je schopen na základě působení uchazeče zhodnotit schopnosti. Obdobný postup je možný vždy, když o habilitaci požádá uchazeč, který působí n nejenom na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, ale i na jiné fakultě či na jiné vysoké škole. (6) Pokud nedojde k zastavení habilitačního řízení podle odstavce 4, děkan připraví do jed ode dne podání návrhu uchazeče, popř. ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svůj návrh dopl ustavení habilitační komise a jmenování jejího předsedy a dalších členů. Tento návrh předl nejbližšímu zasedání vědecké rady fakulty. (7) Habilitační komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných uchazečem uvedeného oboru nebo oboru příbuzného. Předsedou habilitační komise musí být pro členové habilitační komise nesmí být zaměstnanci univerzity ani právnické osoby, jejímž za je uchazeč. Spoluautor díla, které je předkládáno jako habilitační práce, nemůže být člene komise. Eventuální začlenění emeritních profesorů do habilitačních a hodnotících komisí ne je třeba posuzovat individuálně, s přihlédnutím k jejich předchozímu pracovnímu zařazení n vysoké škole. Členové komise musí být podrobně seznámeni s požadavky kladenými na docenty Karlovy v Praze. (8) Děkan členům habilitační komise oznámí, že jejich jmenování bylo schváleno a zašle jim pro posouzení vědecké a odborné kvalifikace uchazeče a jeho pedagogické způsobilosti. (9) Děkan zašle na odbor pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity Karlovy v Praze vyplněný f Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, v němž oznámí zahájení habilitačního říze následně zajistí podpis rektora a razítko Univerzity Karlovy v Praze a formulář odešle. St oznamovat případné změny v takto poskytnutých informacích. (10) Řízení má být vedeno tak, aby mohlo být ukončeno ve lhůtě dvanácti měsíců ode dne pod uchazeče, popř. ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svůj návrh doplnil. *========================================================================================= * Čl. 3 Řízení v rámci fakulty *========================================================================================= (1) Zasedání habilitační komise řídí její předseda, za jeho nepřítomnosti člen habilitační pověřil, jinak nejstarší člen habilitační komise, dále jen „ pověřený člen“. (2) Habilitační komise je způsobilá se usnášet, jsou-li přítomni alespoň čtyři její členov habilitační komise je přijato, pokud se pro něj vyslovili alespoň tři členové habilitační (3) Habilitační komise jmenuje tři oponenty habilitační práce, z nichž dva nesmí být zaměs ani právnické osoby, jejímž zaměstnancem je uchazeč. Oponenti by neměli být současně členy habilitační komise, pouze ve výjimečných v případech (např. málo frekventovaných oborů) lz připustit. Předseda habilitační komise nebo pověřený člen zašle oponentům neprodleně žádos oponentského posudku spolu s habilitační prací uchazeče. (4) Na základě návrhu uchazeče a jeho příloh, oponentských posudků a pedagogické praxe se komise tajným hlasováním usnese, zda návrh na jmenování docentem vědecké radě fakulty dopo nedoporučuje. Ve svém hodnocení, které je zpracováno dle formuláře Stanovisko habilitační zohledňuje Kritéria pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Univerzitě Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na U (srov. čl. 2 odst. 3). Případné výjimky musí být řádně zdůvodněny. (5) Své usnesení předloží komise spolu s výsledkem hlasování děkanovi. Děkan věc bez průta program zasedání vědecké rady fakulty. (6) Jednání o habilitaci se koná na zasedání vědecké rady. Jeho veřejně přístupnou součást a) seznámení vědecké rady se stanoviskem habilitační komise, které přednese předseda habil nebo pověřený člen, b) habilitační přednáška; uchazeči musí být také dána možnost vyjádřit se k posudkům opone svoji habilitační práci a vyslovit se ke své dosavadní vědecké a pedagogické činnosti, c) rozprava. (7) Následně se vědecká rada tajným hlasováním usnáší na návrhu, zda uchazeč má být jmenov návrhu lze hlasovat, jsou-li přítomny alespoň dvě třetiny členů vědecké rady fakulty. Souh na jmenování docentem vyžaduje kladný hlas nadpoloviční většiny ze všech členů vědecké rad celkového počtu, třebas nepřítomného). Nezíská-li návrh na jmenování docentem potřebnou vě zastavuje. (8) Pokud vědecká rada fakulty rozhodla v souladu se stanoviskem habilitační komise, je od rozhodnutí odůvodnění habilitační komise. V opačném případě se vědecká rada fakulty na tém usnese většinou ze všech jejích členů na důvodech svého rozhodnutí; není-li takové usnesen podal-li uchazeč proti tomu námitky, děkan vysloví neplatnost rozhodnutí vědecké rady faku věc k novému projednání. (9) V případě, že návrh získal souhlas vědecké rady, předloží jej děkan bez průtahů se vše vlastním vyjádřením k rozhodnutí rektorovi. Náležitosti návrhu fakulty na jmenování docent a) Stanovisko habilitační komise b) Průběh obhajoby habilitační práce c) Průběh habilitační přednášky d) Průběh následné diskuze e) Hodnocení uchazeče vědeckou radou fakulty f) Výsledek hlasování g) Usnesení vědecké rady h) Podpis děkana fakulty i) Datum Jednotlivé body by měly být formulovány stručně jako podání základní informace o projednáv před vědeckou radou fakulty. Vzhledem k tomu, že výše uvedené body standardně obsahuje záp vědecké rady, je možné poskytnout je formou kopie příslušné části zápisu. Spolu s návrhem se rektorátu zasílá i seznam publikační a vědecké činnosti uchazeče. (10) U uchazečů, kteří úspěšně ukončili habilitační řízení na Univerzitě Karlově v oboru k a působí na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, vznese děkan prostřed kancléře dotaz ke Kongregaci pro katolickou výchovu, zda nic nebrání (nihil obstat) jmenov docentem. Přiloží jeho curriculum vitae a bibliografii, obojí ve světovém jazyce. *========================================================================================= * Čl. 4 Informace o řízení na rektorátě *========================================================================================= (1) Na odboru pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity Karlovy v Praze je každá žádost zaevi zpracována a připravena k posouzení prorektorovi pro vědu a výzkum. Kontrola spočívá v pro předložených materiálů, které musí obsahovat všechny náležitosti ve smyslu zákona o vysoký li tomu tak, je příslušná fakulta, resp. její odd. vědy vyzváno, aby zajistilo doplnění či návrhu, který neodpovídá požadavkům stanoveným výše uvedenými předpisy. Po případném odstr nedostatků je návrh na jmenování docentem či profesorem předložen prorektorem pro vědu a v rektorovi Univerzity Karlovy v Praze (dále jen „rektor“), který návrhy projedná v kolegiu jen „kolegium“). V případě žádosti o jmenování docentem pak rektor na základě kladného sta jmenuje uchazeče dopisem rektora docentem s účinností od prvního dne následujícího měsíce habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy v Praze. (2) Vyskytnou-li se v průběhu projednávání návrhů na jmenování docentem jakékoliv pochybno charakteru, vyzve rektor písemně děkana příslušné fakulty, aby se k návrhu vyjádřil. Jestl žádostí o jmenování docentem pochybnosti kolegia přetrvávají i po vyjádření děkana fakulty návrhem nesouhlasí, předloží tuto žádost o docenturu s odůvodněním svého nesouhlasu vědeck ve smyslu zákona o vysokých školách a Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování prof Karlovy v Praze. V případě kladného stanoviska vědecké rady univerzity, která o návrhu hla hlasováním, rektor uchazeče jmenuje docentem dopisem rektora s účinností od prvního dne ná měsíce. Nezíská-li návrh na jmenování docentem či profesorem většinu hlasů všech členů věd se zastavuje a uchazeč je o výsledku informován písemným rozhodnutím rektora. (3) Jmenovací dekrety novým docentům jsou předávány též na slavnostním shromáždění v Karol akci zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity Karlovy v Praze. Stejně jako n jsou i noví docenti Univerzity Karlovy v Praze na předávání jmenovacích dekretů zváni dopi *========================================================================================= * Čl. 5 Možnost odvolání *========================================================================================= Proti postupu při habilitačním řízení může uchazeč podat námitky. Námitky se podávají děka postup na fakultě, jinak rektorovi. Rozhodnutí rektora je konečné. *========================================================================================= * Čl. 6 Závěrečná ustanovení *========================================================================================= (1) Tímto opatřením se ruší Opatření děkana č. 7/2008 (Průběh habilitačního řízení na Kato fakultě Univerzity Karlovy) ze dne 31. 10. 2008. (2) Toto opatření nabývá okamžité platnosti a účinnosti. V Praze dne 16. ledna 2009 Prof. PhDr. Ludvík Armbruster děkan ****************************************************************************************** * Přílohy ****************************************************************************************** text opatření s přílohami ke stažení [ URL "KTF-745-version1-OD0109opatrenihabilitacnirize