Stanovisko KTF UK k projektu Sexuální výchovy ve školách v České republice ****************************************************************************************** * Stanovisko KTF UK k projektu Sexuální výchovy ve školách v České republice ****************************************************************************************** Se zájmem i s obavami sleduje KTF UK dění kolem „Doporučení MŠMT k realizaci sexuální vých školách“ ze 2. 4.2010 a „Sexuální výchova – vybraná témata, Výchova ke zdraví“ z roku 2009 k obsahu zmíněných dokumentů, nebo vzhledem ke způsobu, jakým je vedena následná diskuse o tématu, i jaké skutečnosti v této souvislosti vycházejí najevo o přípravě dokumentů a přís výběru odborníků. KTF UK principiálně souhlasí s organizacemi, které vyjádřily své kritické pochybnosti o uv dokumentech a vyslovily obavu z možné škodlivosti takového přístupu k sexuální výchově. Obsahy obou dokumentů jsou kladeny pozitivisticky bez potřebného respektu k hodnotové plur založena nábožensky, kulturně nebo sociálně. Uvedené obsahy i metody mohou být žákům ke škodě, pokud nebudou podávány přiměřeně jejich osobnostní zralosti a s respektem k hodnotovému zázemí jejich rodin. Didaktické náměty pak nedostatečnou záruku, že nebude porušován jeden ze základních principů etiky, totiž princi (nonmaleficience). Intimní skutečnosti, které se žáci mají naučit vyjadřovat v kolektivu s zraňovat jejich sebevědomí a stud, stát se pro ně svodem, ale také je vystavit posměchu a projevům šikany. Je jistě důležitou otázkou, jak chce MŠMT zajistit kvalitní výuku vedenou učiteli, kteří b metodicky proškoleni, ale zároveň mravně i osobnostně integrováni natolik, aby pak mohli s lidmi vstupovat do tak ožehavé a intimní tematiky. Šířeji uchopená sexualita může být nazřena jako jeden z hlavních aspektů lidství, a jako t zasluhuje naši pozornost a seriózní přístup.   Vzhledem k důvodům, které uvádí oba dokumenty, jako je „nebezpečí hrozící v souvislosti s internetu, nárůst počtu HIV pozitivních osob, zvyšující se výskyt pohlavně přenosných chor výskyt rakoviny prostaty, rakoviny prsu a děložního čípku, sexuální zneužívání dětí zejm. komercionalizaci sexu, nežádoucí otěhotnění, zvyšující se počet případů domácího násilí, š homofobní znaky, změny ve struktuře rodiny, apod.“ (Doporučení MŠMT..., 1.1), je kvůli spo odpovědnosti školy nezbytné, aby se tématům sexuální výchovy věnovala pozornost i v rámci programů, jakkoliv zůstává rodina primárním a vlastním místem sexuální výchovy. Smysl sexuální výchovy však bude možné naplnit pouze za předpokladu, že školní i rodinné p otevřené seriózním poznatkům o sexuálním chování člověka, odpovědnosti a rizicích, které j spojené. Prostředí výchovy mladého člověka je nutné chránit jak před lobbistickými tlaky n zájmových skupin, tak před ideologickou zaslepeností a manipulací. Rozpaky budí dohady o v v rámci MŠMT i způsob, jakým byla dosavadní diskuse vedena ze strany různých občanských or iniciativ. Antropologické bádání, stejně jako každé bádání, musí být zaměřeno k hledání pravdy, byť s přibližovat. Bylo by proto velmi vhodné, aby složení přípravné skupiny zohlednilo pluralit na rovině přínosu různých vědeckých disciplín (pedagogika, sexuologie, psychologie, etika odlišných postojů různých představitelů vědeckého světa. Jednou z významných výzev pro současnou školu je její zapojení do hodnotově pluralitní spo člověk, a tedy i každý křesťan se musí učit zacházet s odlišnými stanovisky druhých lidí v církve, aby jednal způsobem, který bude odpovídat nezrušitelné důstojnosti člověka. V tomto ohledu může křesťanská zvěst i teologická tradice poskytnout cenné podněty pro kul Působení Ježíše Krista zjevuje, že se Bůh ‚učí‘ lidské řeči a stává se sám člověkem, aby č Metoda teologické práce nás – od scholastických dob pak zcela zjevně – učí, jak důležité j vlastní stanoviska kritice, která nás vede k jejich poctivému zhodnocení. Pravda nemůže bý Dnes jsme často v situaci, kdy se sekularizovaná společnost odmítá zabývat některými závaž záležitostmi. Věda je považuje za vyřízené, a tedy za již nediskutovatelné. Proto jsou kře tento dialog probouzet. V současné diskusi o sexuální výchově se kultura dialogu musí vyznačovat statečností, to z naslouchat druhému a respektovat jej samého, jeho důstojnost i jeho postoj. Musí se vyznač zpochybnit vlastní stanoviska a připraveností je revidovat, pokud se argumenty partnera uk Takto vedená diskuse musí být v tomto smyslu hluboce křesťanská, prosta všech předsudků a nátlaku. Tento způsob vedení diskuse však stále představuje výzvu. Podle našeho názoru je třeba dále usilovat o věcný a pokojný dialog, který bude obohacen o Diskuse o obsazích výuky ve školách by jistě nemusela zůstávat pouze u sexuální výchovy, a se rozšířit o jiné obory. Je svým způsobem nešťastně příznačné, že církevní veřejnost raza svou starost o výchovu dětí, až když dojde na témata spojená se sexualitou. I další aspekt soužití si zaslouží nemenší pozornost, například otázky mezigenerační solidarity; přístupu spravedlivého přístupu ke všem bez ohledu na věk, pohlaví a jiné skutečnosti; přednosti li kapitálem; hledání společného dobra v malých i větších společenstvích a organizacích; odpo životní prostředí; vypořádání se s vlastní minulostí a mnohé jiné. Katolická teologická fakulta UK je připravena tento dialog podpořit a podle svých možností veřejnoprávní vysoká škola a zároveň fakulta papežského práva je připravena stát se fórem, takovému dialogu napříště mohlo docházet. ThLic. Prokop Brož, Th.D., děkan ThLic. Mgr. Jaroslav Lorman, Th.D. Doc. Ing. Mgr. Aleš Opatrný, Th.D.