OPATŘENÍ DĚKANA č. 10/2011 Opatření děkana k Pravidlům pro organizaci studia ****************************************************************************************** * OPATŘENÍ DĚKANA č. 10/2011 Opatření děkana k Pravidlům pro organizaci studia ****************************************************************************************** Č.j.: 1737/2011 V Praze dne 1. listopadu 2011 OPATŘENÍ DĚKANA č. 10/2011 Opatření děkana k Pravidlům pro organizaci studia *========================================================================================= * Část I Úvodní ustanovení *========================================================================================= Toto opatření navazuje na Studijní a zkušební řád UK (část II. a III.) a Pravidla pro orga KTF UK a upřesňuje a doplňuje je pro potřeby KTF UK. *========================================================================================= * Část II Organizace studia v bakalářském a magisterském studijním programu *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1 Studijní informační systém ------------------------------------------------------------------------------------------ Ke kontrole studijních výsledků, zapisování předmětů, komunikaci a uchovávání základních i údajů studenta slouží Studijní informační systém (SIS), který je jednotný pro celou Univer Praze. K jeho dobrému a spolehlivému fungování je nezbytné, aby: 1.studenti uváděli správné a aktuálně platné údaje při zápisu na KTF a aktualizovali je př to tak, že změnu kontaktní adresy, telefonního čísla a emailové adresy provedou sami elekt jména, trvalé adresy, rodinného stavu apod. nahlásí a doloží úředním dokladem (předloží originál k ověření nebo již úředně ověřenou kopii) na oddělení fakulty; 2.studenti sami kontrolovali, zda souhlasí zápis získané atestace v SIS a ve výkazu o stud 3.vyučující zapisovali výsledky do SIS v nejbližším možném termínu od dne, kdy student kon atestaci. Do SIS se zapisují výsledky všech pokusů o získání příslušné atestace. Neúspěšný atestace se při zkoušce hodnotí známkou 4. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2 Pedagogický poradce ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pokud to vyžaduje organizace studia, jmenuje děkan některého z akademických nebo vědecký fakulty pedagogickým poradcem pro jednotlivé studijní programy, skupiny studentů nebo úsek Pedagogický poradce usnadňuje studentům orientaci ve studiu po stránce organizační a infor tam, kde vznikají nejasnosti a komplikace (např. zajišťování exkurzí, zapisování do seminářů, jazykových kursů apod.), nových oborů, úprav a změn ve studijním plánu.  2.Úkolem pedagogického poradce je zejména: a)informovat studenty o podrobnostech příslušného studijního programu a možnostech volby p poskytovat jim konzultace při přípravě individuálního studijního plánu, b)zodpovídat studentům dotazy ke Studijnímu a zkušebnímu řádu UK, k sylabům předmětů a pod c)připravovat rozvrh a další podklady týkající se organizace studia (např. přijímacího říz závěrečných zkoušek, studijních plánů a dalších dokumentů pro rektorát i jiné instituce), d)organizačně se podílet na zabezpečování zápisů studentů, e)upozorňovat příslušného vedoucího katedry či proděkana na případné problémy ve výuce a studijních záležitostech, f)vyžádá-li si to děkan, vyjadřovat se k žádostem studentů, g)spolupracovat se studijním oddělením fakulty a s proděkanem pro studium. 3.Není-li jmenován pedagogický poradce, zabezpečuje v případě nutnosti tuto činnost proděk ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3 Diplomová (magisterská) práce a její obhajoba ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Cílem diplomové práce (dále jen „práce“) je, aby student prokázal schopnost samostatné v oblasti studijního programu, do nějž se zapsal. 2.Student zpracovává práci samostatně pod vedením vedoucího práce, který věnuje pozornost otázek teoretické, metodické a formální povahy. Řídí se pokyny o požadované úpravě práce, zveřejněny na webových stránkách fakulty. 3.Student volí téma své práce na základě individuální dohody s příslušným pedagogem; může zveřejněné nabídky, pokud ji vyučující pro daný akademický rok vypisují. Téma práce musí n předmětů vyučovaných na fakultě v rámci daného studijního programu, nemusí však přímo souv částí státní závěrečné zkoušky. Má být voleno tak, aby je bylo možno zpracovat v průběhu t 4.Práci zadává a vede zpravidla takový pedagog, který patří k akademickým pracovníkům faku „vedoucí práce“) a má dostatečné zkušenosti ze své vlastní odborné a pedagogické práce. Výjimky povoluje vedoucí katedry. 5.Student si po dohodě s vedoucím práce vybere téma práce. Vedoucí práce v součinnosti se práci do SIS, kde kromě povinných údajů vyplní také zásady pro vypracování a seznam základ literatury. Uvádět se nemusejí tyto položky: klíčová slova v jazyku práce, klíčová slova v předběžná náplň práce a předběžná náplň práce v anglickém jazyce. Jazykem práce je obvykle čeština, případně slo K volbě jiného jazyka práce se vyžaduje dostatečný důvod a souhlas vedoucího práce. Ten ta případě zajistí vhodného oponenta práce. V průběhu přípravy práce dbá vedoucí práce na dod požadavků. Po zadání všech náležitostí požádá vedoucí práce vedoucího katedry o schválení Vedoucí katedry potvrdí zadání v elektronickém systému; den potvrzení se pokládá za den za práce. Poté neprodleně zadání vytiskne, formulář podepíše a předá studijnímu oddělení. Dop práce byla zadána alespoň dva semestry před odevzdáním 6.Student může ze závažných důvodů požádat děkana o změnu tématu nebo změnu vedoucího prác tématu i vedoucího práce, a to nejvýše jednou. 7.Vedoucí práce může ze závažných důvodů požádat děkana o uvolnění z vedení zadané práce. žádosti učitele vyhoví, stanoví po dohodě s vedoucím katedry zároveň studentovi jiného ved 8.Vypracovanou práci student odevzdá v elektronické podobě (ve formátu pdf.) prostřednictv ji ve vytištěné podobě v požadované úpravě odevzdá studijnímu oddělení ve stanoveném termí vytištěné práce studijnímu oddělení spolu s vyplněným formulářem přihlášky se považuje za k obhajobě. Studijní odd. předá práce vedoucím kateder, kteří po dohodě s vedoucími práce 9.Vedoucí práce a oponent písemně posoudí práci a doporučí nebo nedoporučí ji k obhajobě. Své posudky v elektronické podobě (ve formátu pdf.) vloží k záznamu o práci v  tištěnou podobu s vlastnoručním podpisem předloží studijnímu oddělení v takovém termínu, a student i předseda komise mohli seznámit nejpozději pět pracovních dní před datem obhajoby zveřejnění práce jsou upraveny čl. 18a Studijního a zkušebního řádu UK. 10.V rámci obhajoby student krátce představí téma své práce a odpoví na námitky a připomínky obsažené v posudcích. K obhajobě je zpravidla přizván kromě vedoucího práce i 11.Komise stanoví klasifikaci za tuto část státní zkoušky podle stávajících předpisů; přih vedoucího a oponenta práce, jakož i k průběhu obhajoby. 12.Jestliže student práci neobhájí, rozhodne komise o tom, zda je možné práci dopracovat či přepracovat, nebo zda si student musí zvolit nové téma. 13.Vztah mezi bakalářskou a diplomovou prací v navazujících magisterských oborech je defin v metodických pokynech fakulty o úpravě práce. Při zpracovávání stejného tématu nesmí být pouhým rozšířením práce bakalářské, nýbrž musí přinášet kvalitativně nové výsledky, musí b dalším krokem na vyšším stupni v bádání o předmětu ze strany autora. 14.V případě, že budou v práci zjištěny závažné nedostatky v odkazech na zdroje, z nichž s (nepřiznané citace z publikovaných i nepublikovaných či internetových zdrojů), bude práce ale případ bude děkanem předán disciplinární komisi fakulty, která podle závažnosti případ o vyloučení studenta ze studia. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 4 Bakalářská práce ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Cílem bakalářské práce je, aby student prokázal schopnost definovat a řešit základní teo praktické otázky studijního programu, do nějž se zapsal. 2.Téma práce musí být voleno tak, aby ho bylo možno zpracovat v průběhu dvou semestrů. Pro formální náležitosti a odevzdání bakalářské práce platí stejná pravidla jako pro práci dip 3.Pro zadávání, odevzdávání a hodnocení prací stejně jako pro obhajobu platí stejná pravid diplomovou. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5 Státní závěrečné zkoušky ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Ke státní závěrečné zkoušce nebo její části se student přihlašuje písemně k datu zveřejn oddělením. *========================================================================================= * Část III Organizace studia v doktorském studijním programu *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6 Návaznost na magisterské studium ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Doktorské studijní programy navazují na předchozí magisterské studium, rozvíjejí schopno vědecké práce na vysoké úrovni a prohlubují znalosti. 2.Doktorský studijní program fakulta uskutečňuje vždy jak prezenční, tak i kombinovanou fo Úprava podmínek kombinovaného studia, tj. podíl prezenční a distanční formy, bude stanoven individuálního studijního plánu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7 Oborová rada ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Oborová rada je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů. přijato, vysloví-li se pro ně hlasováním nadpoloviční většina přítomných. Usnesení je zasí proděkanovi pro studium a proděkanovi pro vědu a výzkum. a)navrhuje děkanovi složení komise pro postupovou zkoušku, b)navrhuje děkanovi složení komise pro státní doktorskou zkoušku a obhajobu disertační prá c)stanovuje podmínky přijímacích zkoušek do doktorského studijního programu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 8 Studijní plán ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Uchazeč předkládá spolu s přihláškou také žádost o specializaci uvnitř daného oboru. Žád návrh tématu a cílů vlastního výzkumu. 2.Individuální studijní plán stanoví zejména specializaci, téma a cíle studentova výzkumu, studia, způsob ověřování výsledků studia, jejich časovou posloupnost a všechny další předepsané studijní povinnosti. 3.Individuální studijní plán nelze v průběhu daného úseku studia měnit bez souhlasu oborov ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 9 Školitel a konzultant ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Školitel zejména: a)vede studenta při formulování tématu a cílů výzkumu, b)sestavuje spolu se studentem individuální studijní plán pro celou standardní dobu studia každoroční aktualizaci a předkládá ho oborové radě, c)upřesňuje téma disertační práce a metodicky vede její zpracování, d)sleduje odbornou přípravu studenta a průběh jeho vědecké práce, e)navrhuje oborové radě pravidelné, nejdéle však roční hodnocení studenta, f)navrhuje oborové radě ustanovení konzultanta. 2.Konzultant pomáhá studentovi v určitém věcném nebo časovém úseku jeho vědecké práce. Můž v rozsahu, který schvaluje oborová rada, zastupovat školitele. Konzultantem může být praco domácího nebo zahraničního odborného pracoviště. 3.Průběh a kontrola studia se realizuje podle akreditačních spisů v jednotlivých oborech. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 10 Ukončení studia ------------------------------------------------------------------------------------------ Požadavky ke státní doktorské zkoušce a odborné podmínky ke zpracování disertační práce st s platnými akreditacemi příslušených studijních programů oborová rada. Klasifikace „prospě právě tehdy, vysloví-li se takto v neveřejném hlasování nadpoloviční většina členů komise doktorskou zkoušku nebo členů komise pro obhajobu disertační práce. *========================================================================================= * Část IV Závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Útvary odpovědnými za kontrolu dodržování Části I tohoto opatření je Studijní oddělení a dodržování Části II Oddělení pro vědu, vnější a zahraniční vztahy. 2.Tímto opatřením se ruší Opatření děkana č. 16/2007 a č. 5/2008. 3.Toto Opatření nabývá okamžité platnosti a účinnosti. ThLic. Prokop Brož, Th.D. děkan