Zápis a usnesení přijatá na řádném zasedání AS KTF UK dne 23.1.2013 ****************************************************************************************** * Zápis z řádného zasedání AS KTF UK 23. ledna 2013 ****************************************************************************************** Prezenční listina Členové senátu: Přítomni: PhDr. Markéta Koronthályová Tomáš B. Mohelník, Th.D. Prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. ThLic. David Vopřada, Th.D. Mgr. Milan Pech, Ph.D. ThDr. PhDr. Mgr. Noemi Bravená, Th.D. Marie Benáková Klára Nechvílová Jan Lukeš Čestmír Cimler Omluveni: PhDr. Petr Kubín, Ph.D. Doc. Ing. Mgr. Aleš Opatrný, Th.D. Hosté: ThLic. Prokop Brož, ThD., děkan KTF UK doc. ThLic. Mgr. Karel Sládek, Th.D., proděkan pro rozvoj Jaroslav Brož, Th.D., S.S.L., proděkan pro studium prof. PhDr. Jiří Kuthan, DrSc., Dr.h.c. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. Mgr. Vít Engelthaler Bc. Anna Pincová, DiS. Kateřina Volfová, zapisovatelka Zasedání zahájila v 17:05 hod. PhDr. Markéta Koronthályová a přivítala všechny přítomné čl senátu a hosty. Program zasedání: 1. Schválení programu a zápisu z minulého zasedání 2. Děkan a kolegium děkana (informace, dotazy) 3. Opatření děkana o výši doktorandského stipendia 4. Akreditační spisy (bakalářský, navazující magisterský a doktorský) studijního programu dějiny umění a kultury, studijního oboru Dějiny křesťanského umění 5. Délka funkčního období členů senátu 6. Předběžné zápisy do volitelných seminářů 7. Různé *========================================================================================= * 1. Schválení programu a zápisu z minulého zasedání *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ A) Schválení programu ------------------------------------------------------------------------------------------ Hlasování: 10 (pro): 0 (proti): 0 (zdrželi se) „AS KTF UK schválil navržený program zasedání.“ ------------------------------------------------------------------------------------------ B) Schválení zveřejnění zápisu řádného zasedání senátu ze dne 30.10.2012 v současné podobě ------------------------------------------------------------------------------------------ Hlasování: 10 (pro): 0 (proti): 0 (zdrželi se) „AS KTF UK schválil zveřejnění zápisu řádného zasedání ze dne 30.10.2012.“ C) Schválení zápisu mimořádného a ustanovujícího zasedání senátu ze dne 12.12.2012. Hlasování: 10 (pro): 0 (proti): 0 (zdrželi se) „AS KTF UK schválil zápis mimořádného a ustanovujícího zasedání ze dne 12.12.2012 v původn *========================================================================================= * 2. Děkan a kolegium děkana (informace, dotazy) *========================================================================================= Děkan: a. Poděkování za video propagující naší fakultu. b. Vědecké projekty (cca 14 milionů) – není to celkový rozpočet, jen částečný. Podrobnější později. c. Ekumenická bohoslužba (kolega Lorman) – pouze pro informaci *========================================================================================= * 3. Opatření děkana o výši doktorandského stipendia *========================================================================================= Koronthályová: jsou nějaké připomínky/dotazy? Hlasování: 10 (pro): 0(proti): 0(zdrželi se) „AS KTF UK schválil opatření děkana o výši doktorandského stipendia“ *========================================================================================= * 4. Akreditační spisy (bakalářský, navazující magisterský a doktorský) studijního program dějiny umění a kultury, studijního oboru Dějiny křesťanského umění *========================================================================================= Koronthályová: vyzvala Jarošovou k představení akreditačních spisů Jarošová: cílem je reakreditovat současné programy, změny rozložení předmětů a zaměstnanců připomínku doc. Kubína ohledně Pomocných věd historických (Paleografie) Ohledně latiny – bude tak, jako je ve stávající Karolínce: povinně volitelná na Bc, povinn Kuthan: upřesnění k latině, je to prastarý hit –  je tu snaha vyjít vstříc některým studen absolvovat bakaláře, aniž by byli studenti povinni složit zkoušku z latiny. Nelze ale sniž chce postoupit do magisterského studia, měl by složit přijímací zkoušku z latiny (v rozsah není pak nutné dělat na magistra přijímací zkoušku z latiny). Koronthályová: zmiňuje požadavek doc. Kubína: latina a němčina dříve než Pomocné vědy hist Kuthan: Musíme to porovnat s realitou. Kubín má pravdu v tom, že je důležitá znalost latin vzhledem k historickým textům, ale musely by se Pomocné vědy historické odebrat z bakaláře postoj, otevřeně s Kubínem nesouhlasí. Polovičaté řešení v reakreditaci: bakalářské studiu pomocných věd historických a na magistru Pomocné vědy historické. (paleografie – četba his Royt se s Kuthanem shoduje, že je to v současné době alespoň průchodné Royt: Na gymnáziích není vysoká němčina – studenti těžko mohou číst historické prameny. Koronthályová: S latinou je to podobné, možná by se to mohlo ještě projednat, než ten spis Kuthan: Doktorku Jarošovou jsem informoval o těchto záležitostech – latina a úkol zamyslet vědami historickými, pokud to Kubín takto chtít nebude, může to učit někdo jiný. Nechvílová:  Jazyky jsou zredukovány jen na odborné? Jarošová: při pokračování na magistra je nutná latina, ale kdo nechce, tak si může vybrat aby studenti, co chtějí jen bakaláře, nebyli nuceni se věnovat tomu, čemu nechtějí. Pokud latiny složí na bakaláři, tak nemusí už dělat přijímací zkoušku na magistra. Nechvílová: obecné jazyky? Jsou tam jen odborné, ne základy. Jarošová: Už nejsou základy, předpokládá se, že základy už student má a jen se rozvíjí (an němčina) Nechvílová: Nějaký postupový test nebo jak? Jarošová: To už je otázka, uvidí se? Kuthan: Chtěl jsem to podržet tak, jak to bylo dosud, ale byl jsem  jediný... Diskuze o volitelných jazycích a možnosti zapisovat si je jinde. Nechvílová: Bylo by třeba podpořit možnost mezifakultního zapisování. Kuthan: dotaz na Royta – jak je to v Celetné s jazyky? Royt: Velmi striktní přístup, diferencované stupně znalostí a přeplněné kurzy, přesně daná Koronthályová: Je to motivace pro studenty, aby se snažili si to splnit co nejdříve. Royt: Studenti žádali o navýšení, neprošlo to. Nechvílová: Jak je to u teologů? Proděkan pro studium: Jen odborné jazyky. Kuthan: Na středních školách převážně angličtina, němčina v deficitu, dějiny umění potřebu – většina literatury v němčině, nelze kvalifikovaně psát nějakou odbornou práci bez znalos Benáková: VŠ suplují to, co by měly obsáhnout stř. školy – nedalo by se to udělat jako na němčina je fundamentální, nešlo by jí proto zavést stejně jako např. řečtinu? Děkan: důležitých jazyků pro teologii je hodně (hebrejština, řečtina a latina; dále němčin a ruština – kvůli teologii 19. a 20. století, italština a angličtina – kvůli současné teol vybrat důležité, to samé se musí udělat u dějin umění a dějin evropské kultury...podpořit úrovni odborného jazyka a průpravu nechat na iniciativě studentů. Nemůžeme mít vlastní jaz potřeba kompromisu, nedá se nic dělat. Mohelník: přetlak na jazycích celkově a mělo by se s tím něco dělat, nemělo by se předstír pořádku – podnět na univerzitu, že je třeba tuto situaci řešit.  Benáková: Nefungují střední školy, zmiňuje výsledky z Cermatu, univerzita s tím patrně mno by se to řešit globálně. Proděkan pro studium: zajištění externích kurzů – studenti by si to zaplatili Děkan: Ale to je opravdu navíc, času na další povinnosti v rámci studijního plánu, který p velké penzum povinností, zase není mnoho. Nechvílová: otázka, proč tedy nezůstat alespoň u kreditové motivace – studenti by třeba al mimo Koronthályová: Nelze mít v akreditaci předmět, co se neučí Proděkan pro studium: Ale může tam být zkouška. Nechvílová: Mohla by to být i vyšší úroveň – jako motivace, třeba jen 2 kredity, studenti dělají něco pro sebe... Proděkan pro studium: Mít jako motivaci jen získání kreditů je málo Nechvílová: Ale je to taková odměna...člověka to potom tolik netlačí, když nemá motivaci. Bravená: Co certifikáty? Jaké potom budou podmínky? Děkan: V programu existují volitelné předměty, tam by to nějak šlo, ale nelze to řešit těs odevzdáním reakreditačního návrhu, je možné to projednat do budoucna. Sládek: souhlasím, řešíme něco, co nemůžeme vyřešit. „AS KTF UK projednal předložené reakreditační spisy s připomínkami k výuce předmětu Pomocn a požádal předkladatele, aby tato otázka byla nějak dořešena; rovněž projednal otázku výuk *========================================================================================= * 5. Délka funkčního období členů senátu *========================================================================================= Koronthályová: Ve volebním řádu není přesně stanoveno, kdy končí volební období „starých“ nastat problémová situace, kdy bude třeba řešit něco v mezidobí a bude otázka, kdo to bude řešení – konkrétní datum (uvádí konkrétní příklady), právníci – období vzniká dnem zvolení zaniká dnem voleb. Nějaké návrhy? Nechvílová: Co problém napadení voleb? Měla by tam být nějaká lhůta. Děkan: odkazuje  na kolegu Ferance – po volbách 1. den následujícího kalendářního měsíce j fungování nového senátu Koronthályová: Problém, když budou volby na konci měsíce. Děkan: Tak se to posune na následující měsíc. Předpokládají se dva roky funkčního období, období končí záčátkem funkčního období nového senátu, tj. je vázáno na vloby. Usnesení: „Protože volební řád nestanoví přesně délku funkčního období senátorů, AS KTF UK schválil funkční období nových členů senátu začíná vždy 1. v měsíci následujícím po senátních volbá Hlasování o unesení: 10 (pro): 0(proti): 0(zdrželi se) *========================================================================================= * 6. Předběžné zápisy do volitelných seminářů *========================================================================================= Koronthályová: předává slovo studentským senátorům. Benáková: Úprava bodu programu – žádost o prodloužení doby zapisování povinně volitelných předmětů, předložení argumentů pro a proti v papírové podobě. Nemůžeme nařizovat panu děkanovi, ale můžeme ho vyzvat, aby to schválil/zařídil Vzešlo to z iniciativy studentů – rádi by alespoň jednu kontaktní hodinu, často nejsou syl upřesňují až na hodinách. Je to standardní praxe na jiných fakultách, jen ETF to má jinak. U nás by to neměl být problém, SIS by byl otevřen o týden déle. Měly by být propustné předměty mezifakultně – možnost návštěvy jiných studentů. Pro a proti: pro – teologie – seminář vypadá jinak, když je tam větší počet studentů se zá Odpadly by tzv. mrtvé duše. Možnost studentů si ověřit, zda se jim předmět hodí do časového plánu, problematika studia podobně, odkazuje se na diskuzi s doc. Sládkem a doktorkou Bravennou – možná potřeba doplň jinde, zejména u teologie. Časy seminářů se často domlouvají až na prvním setkání. Proti: platy navíc Administrativní problémy, ekonomická zátěž Co se týče zejména externích pedagogů – nejistota, zda výuka bude nebo ne. Zahájení později, ale nechceme tři týdny, ale pouze týden – 1. hodina je obvykle stejně do Řešení:  Reorganizace seminářů – hlavně teologie – velké množství seminářů – vyřešit to ot jednou za dva roky Zřízení stránky (studenti sami) – informace o neznámých vyučujících Legislativa - lze napsat jednu smlouvu, kde se sjedná dvojí typ odměny (příprava semináře semináře), která obsahuje dodatek, že obě strany berou na vědomí možnost neotevření seminá výkonu – zaplacení jen té přípravy – tedy legislativně je to v pořádku. Diskuze o mezioborovém zapisování a zobrazování předmětů v SIS. Sládek: Apeluje na studenty – spousta informací v SISu je a bude to ještě vylepšeno – snaž informace, co nejvíce svými silami, teprve když už doopravdy neví, tak se zeptat...uvádí p předmětu – po zápisu 5 lidí, dorazil jeden, nakonec uzavřeno...studenti by měli převzít od své studium. Neví, zda by ten týden něco řešil, problém s administrativou. A co ekonomika? rozpočet. Benáková: Je možné, že student si zapsal více věcí a pak zjistil, že to nestíhá. Co se týk návrh jakési kompenzace. Mohelník: SIS funguje dobře, ale je zásadně pro, aby ten týden byl. Dotaz: kolika externis co servisní služby jiným fakultám, čeho se to týká? Royt: Zmiňuje propustnost studia. Děkan: Věc k zamyšlení – co když na předmětu u nás jsou jen studenti cizích fakult? Sládek: Uvádí, že měl takový předmět. Kuthan: Není jediný případ, že by na Ústavu byl takový předmět. Neviděl by to ale jako něc nekompatibilní názor s paní tajemnicí. Děkan: Jak uzavírat dohody – nechat na paní ekonomce. Děkuje studentům za shromáždění fakt Filozofie studijní práce – koncepce práce studentů - příklad liberální FHS (tvoření si vla to zajímavé, široký záběr, ale není to vlastní naší fakultě. My máme mnohem sevřenější stu koncepce studia. Student, než začne studovat, by se měl zamyslet, co chce dělat ještě před semestru. Zápis uzavřen do prvního dne semestru + týden na změny. Seminář – velmi pracovní aplikovaná etika – lidi, kteří pracují, chtějí pracovat hned od první hodiny. Je pro, aby nenechávalo na kontaktní hodiny, aby práce byla představena již před zahájením. Prostupnos míry past. Už v prostupnosti teologie a dějin umění je problém- nestíhá se to. Měla by vzniknout určitá tradice – předávání studentské zkušenosti. SIS – měl by být opravdu na vysoké úrovni, nařízení, že to musí být vyplněno velmi pečlivě Ad koncepce – dlouhé prolínání fází není moc dobré - natahování zkoušek apod. není moc dob připravit se před začátkem, pak práce, potom zkouškové...a znovu. Proděkan pro studium: SIS se postupně vyvíjí, pedagogové se s ním taky učí lépe pracovat. pedagogové „mrtvé duše“ vylučovali…. Koronthályová: Byli jsme požádáni, abychom dali do systému přesné časy výuky, vše musí být zápisu v rozvrhu. Nechvílová: poděkování děkanovi za to, co řekl. Lepší porozumění obou stran. Uvědomuje si, že není reálné mít opravdu dlouhý zápis. Připomínka k uplynulému semestru – situace přechodu na elektronický zápis – člověk vůbec n dokud nepostoupil do dalšího úseku studia. Uvádí svůj vlastní příklad, že musela žádat kol řekli, jak vypadá rozvrh, aby vůbec mohla uvažovat nad tím, jak si sestaví rozvrh. Otázka nedalo by se to nějak vyřešit? Engelthaler: Řada problémů, sám by byl rád za nějaké změny, protože bylo několik kritickýc nedorozumění. Problém ale je v tom, že studenti se nedívají do Karolínky – je to nejspoleh (poznámka Nechvílové – tam ale není rozvrh), jsou tam přehledné informace, ale studenti jí Indexy – chybí zápisy, slouží pro kontrolu. Změny – bylo by dobré rozlišit, čeho by se změny přesně týkaly. Opatření děkana to jen rám data zahájení semestru by měl být student zapsán, ale s prodloužením by ho nic nenutilo k Benáková: Kdyby šlo pouze o povinně volitelné a volitelné předměty, mohlo by to fungovat? Engelthaler: kdyby se to nějak specifikovalo. Např. problémy s chybami v rozvrhu, na které studenti upozorňovali, nedopustili jsme, aby student doplácel. Pokud si chtěl student zapsat něco někde jinde, dalo se to řešit přes studijní. Jsou dvě odlišné věci – postup do dalšího úseku studia a zápis předmětů. Problém nastává, pokud si student bude permanentně zapisovat předměty přes studijní odděle Benáková: navrhuje zápis do konkrétního data a první týden je určen na změnu zápisu povinn volitelných předmětů. Děkan: zápis do začátku a týden na změnu čehokoli. Neomezovat to, ale pokud by to byla „ma omezit na určitý počet změn Benáková. Uvádí příklad z Hradce Králové - tři změny zadarmo a další za 500 Kč. Engelthaler: Na veřejné škole to není legální. Sládek: Aby to nebylo tak, že chcete změnit úplně všechno. Navrhuje omezení. Proděkan pro studium: Plánování studentů umožňuje nastavit vyučujícím seminář kvalitněji. Ad náhledy do rozvrhů – špatné nastavení systému. Koronthályová: Mělo by se zažádat o změnu. Nechvílová: Podotýká, že víme, že SIS špatně funguje, ale mělo by se to nějak řešit. Navrh oddělení. Děkan: Ale v tom případě je potřeba přesně formulovat, co je za problém. Lukeš: Problémy SISu – příklad církevní dějiny  - 2x týdně, ale v SISu to zapsat nešlo. Koronthályová: To je technická věc, záleží na vyučujícím, jaké informaceo zadá do SISu. Lukeš: Týká se to toho týdne dolaďování. Pincová: ještě k těm rozvrhům, mělo by se vám to ale vždycky ukázat pro konkrétní ročník, je Nechvílová: problémy jsou i na straně učitelů, jak to tam zadávat...sezení s IT na téma ja Koronthályová: už jsme se tím mnohokrát zabývali, ale ne všichni se pokaždé zúčastnili, pe ale pracují. Egelthaler: Pokud by byl přijat závěr, že by se to omezilo nějak kvantitativně, pak úplně bude s nastavením. Patrně bude nutné se vrátit ke kontrole indexů – má to své opodstatnění, je to věc na ochr Benáková: Zavedla bych 3x a dost, pokud si to student není schopen hlídat, nemá na vysoké Bravená: dotaz na Engelthalera: jak vás případná změna zatíží? Engelthaler: Dříve se to dělalo, mám pochopení pro obě strany. Bravená: když přijde 500 z 800 studentů, bude to zátěž? Engelthaler: Pokud by se to omezilo, musel bych se poradit, zda má fakulta právo studenta Bravená: Vyplývá z toho tedy to, že by měly být stanoveny nějaké podmínky. Engelthaler: Musela by pro to být nějaká kontrola, muselo by se chodit s indexem...pokud b jako letos, studijní by to nijak nezatížilo. Děkan: aby před začátkem roku vyučující měli jasno, kolik tam mají lidí. Zadání pro studijní oddělení: k prvnímu dni akademického roku nutné zápisy, týden na změnu Sládek: Apel na studenty, aby to nebylo tak, že si vyberou schválně tři a pak si dva škrtn nebylo vnímáno jako možnost zapsat si vše a pak to škrtnout. Nechvílová: Chápe všechny argumenty, bylo by dobré dojít k nějakému kompromisnímu závěru – prvnímu dni semestru a ten týden umožňuje změny přes studijní, ale není to doporučené Sládek a Lukeš – jde o formulaci. Engelthaler: navrhuje řešení, že by se to týkalo jen rušení, nelze v SISu nastavit, aby om několika položkách. Koronthályová: takže pro studijní by bylo jednodušší, kdyby to nebylo omezeno, ale probíha + týden na nutné změny. Engelthaler:  Ale podle čeho ty nutné změny posuzovat? Děkan: nechci, aby to znamenalo, že se posune zápis. Diskuze o tom, jak to formulovat.   Usnesení: „AS KTF UK navrhuje, aby byly první týden letního semestru  umožněny nutné změny v zápise případech. Na své první následující schůzi senát vyhodnotí, jak proběhl zápis letního seme Hlasování o usnesení: 10 (pro): 0(proti): 0(zdrželi se) 19:00 odešel Zlatohlávek *========================================================================================= * 7. Různé *========================================================================================= Legislativní komise AS KTF Benáková: zjišťovala, jak to bylo v minulosti. Členové nebyli členy senátu – možnost volby Možnost obrácení se na komisi velkého senátu nebo mít vlastní. Členové – výzva k zamyšlení a na příštím zasedání by se to mohlo probrat konkrétněji. Royt: velký senát navštívil náměstek ministra školství – informace o stavu navrhované vyhl správních rad na fakultách, funkční místa profesorů a akreditace – ano, je tam třeba něco ostatních dvou nikoli), nepřistoupil na jediný požadavek, všemu se vyhnul. Neustále zaznív ministerstvo udělá, jak bude chtít. Mohelník: udiven, že se to upravuje vyhláškou Royt: ano, je to „podpásovka“ Mohelník: stojí za tím ministr Fiala? Royt: potvrzuje. Jediný vstřícný krok, že senát může správní radu přehlasovat. Vopřada: může se k tomu nějak velký senát vyjádřit? Royt: může, nesouhlasné akce....Situace se vyvíjí. 19:05 odchod Engelthaler a Pincová. Lukeš: poděkování za video, které vzniklo. Připomínky k oboru – přetíženost v požadavcích, literatuře, už tak jsou vytížení v jazycích, nemožnost načíst tolik, kolik je požadováno. Děkan: bere na vědomí, stojí o schůzku se studenty. Lukeš: zápočtový týden - vše v prvních třech týdnech, přetíženost, dalo by se to nějak řeš Děkan: taktéž to může být předmětem schůzky. Sládek odchod 19:15 Rozpočet na PRVOUK Děkan: představení rozpočtu na základě senátu předem předložených materiálů, je to jen mal fakultního rozpočtu. Je to založeno na dosavadních zkušenostech a propočtech. Koronthályová: je to jen část, není to tedy kam zařadit, ale je potřeba to vzít na vědomí. Nechvílová: proč to chodí po částech a ne najednou s velkým rozpočtem? Děkan: malé části má rektorát spočteny dříve, velký rozpočet se teprve počítá. Hlasování o schválení rozpočtu: 10 (pro): 0(proti): 0(zdrželi se) „AS KTF UK schválil rozpočet na PRVOUK na rok 2013.“ Lukeš: Otázka kontroly sylabů, lze to nějak kontrolovat? Děkan: Zajistíme. Koronthályová: potvrzuje, že pan proděkan každý rok apeloval na vyučující, aby to doplňova tom. Předsedkyně AS KTF UK ukončila zasedání AS KTF v 19:20 Hodin. PhDr. Markéta Koronthályová předsedkyně AS KTF UK Zapsala: Kateřina Volfová ****************************************************************************************** * Usnesení přijatá na řádném zasedání AS KTF UK dne 23.1.2013 ****************************************************************************************** „AS KTF UK schválil navržený program zasedání.“ „AS KTF UK schválil zveřejnění zápisu řádného zasedání ze dne 30.10.2012.“ „AS KTF UK schválil zápis mimořádného a ustanovujícího zasedání ze dne 12.12.2012 v původn „AS KTF UK schválil opatření děkana o výši doktorandského stipendia“ „AS KTF UK projednal předložené reakreditační spisy s připomínkami k výuce předmětu Pomocn a požádal předkladatele, aby tato otázka byla nějak dořešena; rovněž projednal otázku výuk „Protože volební řád nestanoví přesně délku funkčního období senátorů, AS KTF UK schválil funkční období nových členů senátu začíná vždy 1. v měsíci následujícím po senátních volbá „AS KTF UK navrhuje, aby byly první týden letního semestru  umožněny nutné změny v zápise případech. Na své první následující schůzi senát vyhodnotí, jak proběhl zápis letního seme  „AS KTF UK schválil rozpočet na PRVOUK na rok 2013.“ PhDr. Markéta Koronthályová předsedkyně AS KTF UK Za správnost: Kateřina Volfová