Opatření děkana č. 14/2018 Standardy pedagogických a vědeckých povinností ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * *========================================================================================= Č. j.: UKKTF/76327/2018 V Praze dne 20. června 2018 Opatření děkana č. 14/2018 Standardy pedagogických a vědeckých povinností V souladu s § 38 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění, s čl. 4 o mzdového předpisu Univerzity Karlovy, s přihlédnutím k platným standardům pro akreditace a k ekonomické situaci Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „fakulta“ a stanovím konkrétní rozsah pedagogických a vědeckých povinností akademických pracovníků a l vědeckých povinností vědeckých pracovníků, kteří jsou zařazeni na fakultě, takto: ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1 Úvodní ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Základní popis pracovních činností akademických pracovníků, lektorů a vědeckých pracovní Vnitřní mzdový předpis univerzity – Příloha č. 3, Katalog prací pro akademické a vědecké Základní pravidla personálního zabezpečení studijních programů stanoví Opatření rektora Standardy studijních programů Univerzity Karlovy, v platném znění. 2.Působení akademických pracovníků zahrnuje činnost pedagogickou, činnost vědeckou (včetně spolupráce), činnost v oblasti tzv. třetí role univerzit a zpravidla také podíl na samos organizačních činnostech fakulty resp. univerzity a na její reprezentaci. Od akademickýc pracovníků se dále očekává aktivní účast v dalších oblastech výukových a tvůrčích činnos zapojení do programů celoživotního vzdělávání, exkurzí, odborných panelů, redakčních rad vědeckých rad, popularizace vědy, zpracování odborných recenzí, recenzních a expertních 3.Všechny standardy se vztahují k pracovnímu úvazku ve výši 1,0. U akademických pracovníků vědeckých pracovníků s nižším úvazkem jsou aplikovány poměrně způsobem, o němž rozhoduje 4.Plnění standardů je posuzováno v jejich komplexnosti, s přihlédnutím ke specifikům jedno Standardy jsou aplikovány ve vzájemné vazbě. Připouští se možnost jejich dílčí vzájemné aplikaci, kompenzaci či dispenzaci standardů rozhoduje v jednotlivých případech děkan po garanty studijních programů a vedoucími kateder. 5.U akademických pracovníků, kteří vykonávají funkci rektora, prorektora, děkana, proděkan akademického senátu nebo vedoucího katedry, a u akademických pracovníků, kteří byli děka pověřeni náročnými úkoly v obecném zájmu fakulty, se standardy aplikují přiměřeně způsob rozhoduje děkan. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2 Pedagogická činnost akademických pracovníků a lektorů ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Předpokládané pedagogické povinnosti jsou stanoveny takto: a.profesor (AP4) a docent (AP3): působení ve funkci garanta studijního programu nebo čle doktorského studijního programu; vedení studentů doktorského studijního programu; výuk magisterském a bakalářském studijním programu; zabezpečení výuky studijními materiály; komisích pro státní doktorské zkoušky a pro obhajoby disertačních prací; působení v ko státní závěrečné zkoušky nebo pro státní rigorózní zkoušky; posuzování disertačních a prací; vedení nebo konzultování nebo oponování bakalářských a diplomových prací; b.odborný asistent (AP2): výuka v bakalářském nebo magisterském studijním programu; zabe studijními materiály; působení v komisích pro státní závěrečné zkoušky nebo pro státní zkoušky; kontrola studia; vedení nebo konzultování nebo oponování bakalářských, diplom rigorózních prací; výjimečně vedení nebo konzultování nebo oponování disertačních prac tak oborová rada; c.asistent (AP1): vedení cvičení a dalších základních forem výuky v bakalářském nebo mag studijním programu; kontrola studia; podíl na zajištění dalších forem pedagogické činn d.lektor (L2): vedení přednášek a realizace dalších forem pedagogické činnosti v bakalář magisterském studijním programu; kontrola studia; vedení nebo konzultování nebo oponov a diplomových prací; e.lektor (L1): realizace podpůrných forem pedagogické činnosti v bakalářském nebo magist programu anebo realizace pedagogické činnosti přímo nesouvisející s hlavním zaměřením programu; kontrola studia. 2.Předpokládaný podíl na výuce je stanoven takto: a.profesor (AP4): 6–8 hodin týdně, b.docent (AP3): 8–10 hodin týdně, c.odborný asistent (AP2): 10–12 hodin týdně, d.asistent (AP1): individuálně dle pověření děkanem, e.lektor (L2): 14 hodin týdně, f.lektor (L1): individuálně dle pověření děkanem. 3.Výukou se pro potřebu tohoto opatření rozumí přímá výuka uskutečňovaná dle schválených a zveřejněných studijních plánů. Počty hodin uvedené v odstavci 2 se týkají předmětů profi bakalářského a magisterského studijního programu, tedy těch povinných nebo povinně volit jejichž absolvováním student získává znalosti nebo dovednosti, které jsou podstatné pro odborných znalostí nebo dovedností uvedených v profilu absolventa a které odpovídají, so podmiňují znalosti nebo dovednosti ověřované státní závěrečnou zkouškou. Pedagogická čin rozložena mezi semestry nerovnoměrně. Posuzuje se průměrná míra pedagogické činnosti za rok ve všech formách studia. Výuka v cizím jazyce, s výjimkou výuky jazyků, se do úvazku stejně jako výuka v českém jazyce, je však odměňována zvláštním osobním příplatkem. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3 Vědecká činnost akademických pracovníků a lektorů ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Předpokládané výstupy profesora (AP4) v průběhu 3 akademických roků: a.Vedení nebo podíl na vedení programů institucionálního financování, nebo • vedení, účast nebo podání mezinárodního resp. zahraničního grantu či projektu, nebo • vedení, účast nebo podání tuzemského grantu. b.Jediný autor jedné zahraniční, cizojazyčné nebo tuzemské odborné knihy, nebo • člen autorského kolektivu dvou zahraničních odborných knih (s výrazným autorským pod • autor sedmi článků v recenzovaných časopisech, z toho minimálně dvou zahraničních a cizojazyčných, nebo • autor sedmi kapitol v odborných knihách, z toho minimálně dvou zahraničních a dvou c nebo • autor či spoluautor článků ve sborníku z mezinárodní konference indexované ve WoS ne • autor či spoluautor článků v periodiku s impaktem ve WoS nebo Scopus. c.Čtyři vystoupení na konferencích, z toho alespoň dvě v zahraničí. 2.Předpokládané výstupy docenta (AP3) v průběhu 3 akademických roků: a.Vedení nebo podíl na vedení programů institucionálního financování, nebo • vedení, účast nebo podání mezinárodního/zahraničního grantu či projektu, nebo • vedení, účast nebo podání tuzemského grantu. b.Jediný autor jedné zahraniční, cizojazyčné nebo tuzemské odborné knihy, nebo • člen autorského kolektivu jedné zahraniční odborné knihy (s výrazným autorským podíl • autor šesti článků v recenzovaných časopisech, z toho minimálně jednom zahraničním a cizojazyčných, nebo • autor šesti kapitol v odborných knihách, z toho minimálně jedné zahraniční a dvou ci nebo • autor či spoluautor článků ve sborníku z mezinárodní konference indexované ve WoS ne • autor či spoluautor článků v periodiku s impaktem ve WoS nebo Scopus. c.Čtyři vystoupení na konferencích, z toho alespoň dvě v zahraničí. 3.Předpokládané výstupy odborného asistenta (AP2) v průběhu 3 akademických roků: a.Člen řešitelského týmu programu institucionálního financování, nebo • vedení, účast nebo podání mezinárodního/zahraničního grantu či projektu, nebo • vedení, účast nebo podání v tuzemském grantu, nebo • vedení nebo výrazná účast v univerzitním programu pro vědu a výzkum. b.Člen autorského kolektivu zahraniční odborné knihy (s výrazným autorským podílem), neb • jediný autor jedné tuzemské odborné knihy, nebo • autor pěti článků v recenzovaných časopisech, z toho minimálně jednom zahraničním a cizojazyčném, nebo • autor pěti kapitol v odborných knihách, z toho minimálně jedné zahraniční a jedné ci nebo • autor či spoluautor článků ve sborníku z mezinárodní konference indexované ve WoS ne • autor či spoluautor článků v periodiku s impaktem ve WoS nebo Scopus. c.Tři vystoupení na konferencích, z toho alespoň jedno v zahraničí. 4.Předpokládané výstupy lektora (L2) v průběhu 3 akademických roků: a.Publikační činnost zejména pro vzdělávací účely. b.Autor tří článků v zahraničních, cizojazyčných nebo tuzemských recenzovaných časopisec • autor tří kapitol v zahraničních, cizojazyčných nebo tuzemských odborných knihách. 5.Předpokládané výstupy asistenta (A1) a lektora (L1) v průběhu 3 akademických roků: a.Rešerše nebo anotace z odborné nebo vědecké literatury. b.Podíl na publikační činnosti zejména pro vzdělávací účely. 6.Do počtu výstupů uvedených v odstavci 1 až 3 lze místo publikací započítat i rukopisy pr přijaté do tisku. Tytéž texty nemohou být započítávány v období následujících 3 akademic podruhé. 7.Do počtu výstupů uvedených v odstavci 1 až 3 lze v odůvodněných případech místo publikac zvláště významné formy tvůrčí činnosti, zejména uspořádání rozsáhlé mezinárodní konferen výstavy či expozice. 8.Do počtu výstupů uvedených v odstavci 1 až 3 lze v odůvodněných případech místo publikac zvláště významné formy vytváření studijních opor a dalších výukových materiálů. 9.Počty výstupů uvedené v tomto článku se týkají výlučně výstupů afiliovaných fakultě v OB Opatřením rektora č. 24/2018, Evidence tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově, v platném z tohoto pravidla jsou výstupy uvedené v odstavci 8. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 4 Zahraniční spolupráce akademických pracovníků a lektorů ------------------------------------------------------------------------------------------ • Předpokládané zahraniční pobyty profesora (AP4) v průběhu 3 akademických roků: 30 dnů za aktivní účasti na zahraniční konferenci a jeden souvislý zahraniční pobyt v délce nejmén • Předpokládané zahraniční pobyty docenta (AP3) v průběhu 3 akademických roků: 20 dnů zahr aktivní účasti na zahraniční konferenci a jeden souvislý zahraniční pobyt v délce nejmén • Předpokládané zahraniční pobyty odborného asistenta (AP2) v průběhu 3 akademických roků: zahrnujících jednu aktivní účast na zahraniční konferenci a jeden souvislý zahraniční po nejméně 7 dnů. • Pedagogické působení a přednášková činnost typu invited speaker ve vysokoškolské institu nebo partnerské zemi Erasmus+ může nahradit aktivní účast na zahraniční konferenci uvede až 3. Posouzení této skutečnosti je provedno postupem uvedeným v čl. 1 odst. 4 tohoto op • Čerpání tvůrčího volna ve smyslu § 76 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v plat dobu alespoň 3 měsíců v zahraničí nahrazuje ve sledovaném tříletém období všechny povinn tomto článku. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5 Vědecká činnost a zahraniční spolupráce vědeckých pracovníků ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Předpokládané standardy vědecké činnosti a zahraniční spolupráce, platné pro odborného v pracovníka (VP3), vždy zahrnují: a.Vedení nebo koordinace náročných mezinárodních výzkumných projektů nebo relativně samo takových projektů na alespoň národní úrovni. b.Řešení úkolů základního nebo aplikovaného výzkumu se zásadním významem pro rozvoj přís oboru, jehož výsledky odborný vědecký pracovník publikuje v mezinárodně významných rec časopisech nebo mezinárodně významných vědeckých monografiích anebo mezinárodně význam recenzovaných sbornících. c.Recenzní a oponentská práce při posuzování zásadních projektů v rámci příslušného obor 2.Předpokládané standardy vědecké činnosti a zahraniční spolupráce, platné pro vědeckého p vždy zahrnují: a.Samostatné řešení složitých vědeckých nebo výzkumných anebo vývojových nebo uměleckých příslušném oboru, jehož výsledky publikuje v recenzovaných časopisech. b.Práce ve výzkumném týmu, včetně kooperace se zahraničními badateli. c.Recenzní a oponentská činnost při posuzování projektů v rámci příslušného oboru. 3.Předpokládané výstupy činnosti odborných vědeckých pracovníků (VP3) a vědeckých pracovní stanoveny zněním dokumentace vědeckých projektů. Jsou zpravidla minimálně srovnatelné s výstupy profesora (AP4) a docenta (AP3). 4.Odborní vědečtí pracovníci (VP3) a vědečtí pracovníci (VP2) se mohou podílet na administ činnostech spojených s vedením pracoviště fakulty, na činnostech vycházejících z role ga programu, popřípadě vázaných na členství ve fakultních, univerzitních či grantových komi na činnostech vyplývajících z povinností kontaktní osoby pro agendy OBD, GDPR, EES apod. případech činí doporučený rozsah jejich uvedené administrativní činnosti maximálně 30% p doby, tj. 12 hodin týdně. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6 Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Prvním akademickým rokem, ve kterém začíná běžet tříleté období podle čl. 3 a 4, je akad 2018/2019. 2.Toto opatření bylo projednáno s rektorem Univerzity Karlovy dne 7. června 2018. 3.Toto opatření bylo projednáno se Základní organizací Vysokoškolského odborového svazu fa června 2018. 4.Akademický senát fakulty se k tomuto opatření vyjádřil dne 20. června 2018. 5.Toto opatření nabývá platnosti dne 21. června 2018. 6.Toto opatření nabývá účinnosti dne 21. června 2018. prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. děkan Opatření děkana č. 14/2018 Standardy pedagogických a vědeckých povinností ve formátu *pdf [ URL "KTF-1934-version1-76327_od2018_14_standardy_pedagogickych_a_vedeckych_povinnosti.pd