(RE)VIZE: Dějiny (nejen) křesťanského umění ve 21. století ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * PLÁNOVANÁ ÚSTNÍ PREZENTACE VE DNECH 24. - 25. LISTOPADU 2023 SE NEBUDE KONAT. ****************************************************************************************** Zájemci o aktivní účast na konferenci budou mít možnost publikovat své příspěvky ve sborní ****************************************************************************************** * Sborník ****************************************************************************************** Dvacáté výročí založení Ústavu dějin křesťanského umění nechápeme jako podnět k sebeoslavě a k poklidné rekapitulaci dějin pracoviště i oboru, v níž by absentovaly kontroverze a otá Nejen dějiny umění, ale i další humanitní obory musí v současnosti opět veřejně objasňovat společenskou potřebnost. Samo křesťanství pak bývá často považováno za záležitost minulost pro vznik a formování současné euroamerické civilizace je zpochybňován a relativizován. Js situace dějiny křesťanského umění reliktem minulosti, nebo dynamickým konceptem, který má budoucnost? A lze vůbec ještě umění definovat na základě jeho poměru ke křesťanství, byť b třeba polemický, nebo vyloženě nepřátelský? Připravovaný sborník se proto hodlá zabývat dějinami křesťanského umění ve vztahu k dnešní něčím, co na jedné straně vychází z antikvovaného výměru křesťanské archeologie, ale na st přispět svými metodami k aktuálnímu uměleckohistorickému bádání. Tradiční sakrální umění n všem nekoresponduje s očekáváními a potřebami společnosti, což ale neznamená, že by musel tradiční náboženský obsah. Dochází k posunu a k aktualizaci křesťanské symboliky, nebo nao popření? Jaká je funkce dějin křesťanského umění za situace, kdy řada artefaktů vznikající křesťanského kultu a církevní reprezentace stojí zcela stranou obecně sdíleného „kánonu“ u nákladné a problematické budování napodobenin zaniklých, nebo dokonce nikdy neexistujících „památek“, jestliže se od počátku ocitají v jiném nežli původním společenském kontextu? Obsah sborníku bude mít na zřeteli mimo jiné následující tematické okruhy: - dějiny křesťanského umění: geneze, výměr, perspektiva a teoretické ukotvení pojmu; - dějiny dějin křesťanského umění: osobnosti, problémy, instituce, publikace; - křesťanská symbolika v současné vizuální kultuře; - křesťanské umění a křesťanský kýč ve veřejném prostoru 21. století; - funkce umění v současném teologickém myšlení; - kultovní objekt v chrámu a v muzeu. Návrhy na příspěvky o rozsahu max. 20-25 NS (1 NS=1800 znaků) nejpozději do 20. 12. 2023 n adresu: tereza.panoskova@ktf.cuni.cz [ URL "mailto:tereza.panoskova@ktf.cuni.cz"]  .  Spolu s příspěvky přijímáme také ilustrace v počtu max. 7 obrázků na jeden článek. Ilustra elektronicky ve standardním "tiskovém" formátu, pokud možno tif. Při přípravě textů a popi postupujte podle citačního úzu ÚDKU KTF UK [ URL "KTF-2998-version1-ktf_citacni_zasady_udk