OPATŘENÍ DĚKANA č. 1/2007 k Pravidlům pro organizaci studia ****************************************************************************************** * OPATŘENÍ DĚKANA č. 1/2007 k Pravidlům pro organizaci studia ****************************************************************************************** Č.j. 76/07                                                                                 Praze dne 12. ledna 2007 Opatření děkana k Pravidlům pro organizaci studia Část I Organizace studia v bakalářském a magisterském studijním programu Čl. 1 Úvodní ustanovení Toto opatření navazuje na Studijní a zkušební řád UK (část II. a III.) a Pravidla pro orga KTF UK a upřesňuje a doplňuje je pro potřeby KTF. Čl. 2 Pedagogický poradce 1. Pokud to vyžaduje organizace studia, jmenuje děkan některého z akademických nebo vědeck fakulty pedagogickým poradcem pro jednotlivé studijní programy, skupiny studentů nebo úsek Pedagogický poradce usnadňuje studentům orientaci ve studiu po stránce organizační a infor tam, kde vznikají nejasnosti a komplikace (např. zajišťování exkurzí, zapisování do seminá kursů apod.), a při zavádění nových oborů, úprav a změn ve studijním plánu.  2. Úkolem pedagogického poradce je zejména: a) informovat studenty o podrobnostech příslušného studijního programu a možnostech volby poskytovat jim konzultace při přípravě individuálního studijního plánu, b) zodpovídat studentům dotazy ke Studijnímu a zkušebnímu řádu UK, k sylabům předmětů a po c) organizačně se podílet na zabezpečování zápisů studentů, d) upozorňovat příslušného vedoucího katedry či proděkana na případné problémy ve výuce a záležitostech, e) vyžádá-li si to děkan, vyjadřovat se k žádostem studentů, f) spolupracovat se studijním oddělením fakulty a s proděkanem pro studium. 3. Není-li jmenován pedagogický poradce, zabezpečuje v případě nutnosti tuto činnost prodě Čl. 3 Kontrola studia Z povinných tří termínů k dosažení požadované atestace musí být pro předměty letního semes kombinovaného studia vypsán alespoň jeden v září. Počet termínů musí být adekvátní počtu s do daného předmětu. Čl. 4 Zápis předmětu Povinný a povinně volitelný předmět si může student zapsat pouze 2x. Zápis povinného nebo volitelného předmětu potřetí z velmi vážných důvodů (např. sociálních nebo zdravotních) mů Žádost o výjimku je třeba řádně zdůvodnit a doložit. Čl. 5 Diplomová (magisterská) práce a její obhajoba 1. Cílem diplomové práce (dále jen „práce“) je, aby student prokázal schopnost samostatné oblasti studijního programu, do nějž se zapsal. 2. Student zpracovává práci samostatně pod vedením vedoucího práce, který věnuje pozornost řešení otázek teoretické, metodické a formální povahy. Řídí se pokyny o požadované úpravě zveřejněny na webových stránkách fakulty. 3. Student volí téma své práce na základě individuální dohody s příslušným pedagogem; může zveřejněné nabídky, pokud ji vyučující pro daný akademický rok vypisují. Téma práce musí n předmětů vyučovaných na fakultě v rámci daného studijního programu, nemusí však přímo souv částí státní závěrečné zkoušky. Má být voleno tak, aby je bylo možno zpracovat v průběhu t 4. Práci zadává a vede zpravidla takový pedagog, který patří k akademickým pracovníkům fak „vedoucí práce“) a má dostatečné zkušenosti ze své vlastní odborné a pedagogické práce. Vý vedoucí katedry. 5. Student si po dohodě s vedoucím práce vybere téma práce. Práce je zadána na formuláři, upřesní požadavky na obsah, metodiku práce a povinnou literaturu. Vedoucí práce v průběhu dbá na dodržování těchto požadavků. Za den zadání diplomové práce se pokládá den, kdy form práce podepsal vedoucí práce. Vedoucí kateder mohou rozhodnout, zda je pro zadání práce na nutné i schválení vedoucího katedry. Vyplněný a podepsaný formulář postoupí vedoucí práce studijnímu oddělení. Práce musí být zadána minimálně dva semestry před odevzdáním. 6. Student může ze závažných důvodů požádat děkana o změnu tématu nebo změnu vedoucího prá tématu i vedoucího práce, a to nejvýše jednou. 7. Vedoucí práce může ze závažných důvodů požádat děkana o uvolnění z vedení zadané práce. žádosti učitele vyhoví, stanoví po dohodě s vedoucím katedry zároveň studentovi jiného ved 8. Vypracovanou práci odevzdá student v požadované úpravě studijnímu oddělení ve stanovené to nejpozději pět týdnů před datem obhajoby. Odevzdání práce studijnímu oddělení se společ formulářem přihlášky považuje za přihlášku k obhajobě. Studijní odd. předá práce vedoucím dohodě s vedoucími práce stanoví oponenty. 10. Vedoucí práce a oponent písemně posoudí práci a navrhnou klasifikaci. Své posudky před oddělení v takovém termínu, aby se s nimi student i předseda komise mohli seznámit nejpozd pracovních dní před datem obhajoby. Náležitosti zveřejnění práce jsou upraveny čl. 18a Stu zkušebního řádu UK. 11. V rámci obhajoby student krátce představí téma své práce a odpoví na námitky a připomí posudcích. K obhajobě je přizván vedoucí práce a oponent. 12. Komise stanoví klasifikaci za tuto část státní zkoušky podle stávajících předpisů; při klasifikaci navržené vedoucím a oponentem práce, jakož i k průběhu obhajoby. 13. Jestliže student práci neobhájí, může ji buď přepracovat a předložit v některém z násl termínů, nebo může požádat o zadání nové práce. 14. Vztah mezi bakalářskou a diplomovou prací v navazujících magisterských oborech je defi předpisu fakulty o úpravě práce. Při zpracovávání stejného tématu nesmí být diplomová prác rozšířením práce bakalářské, nýbrž musí přinášet kvalitativně nové výsledky, musí být prok krokem na vyšším stupni v bádání o předmětu ze strany autora. Čl. 6 Bakalářská práce 1. Cílem bakalářské práce je, aby student prokázal schopnost definovat a řešit základní te praktické otázky studijního programu, do nějž se zapsal. 2. Téma práce musí být voleno tak, aby ho bylo možno zpracovat v průběhu dvou semestrů. Pr formální náležitosti a odevzdání bakalářské práce platí stejná pravidla jako pro práci dip 3. Pro zadávání, odevzdávání a hodnocení prací stejně jako pro obhajobu platí stejná pravi práci diplomovou. Čl. 7 Státní závěrečné zkoušky 1. Ke státní závěrečné zkoušce nebo její části se student přihlašuje písemně nejpozději 5 před konáním zkoušky nebo její části. 2. Studentovi, který se z vážných příčin nedostavil ke státní závěrečné zkoušce nebo její k němuž se přihlásil, a řádně se do pěti dnů po datu konání zkoušky omluvil (důvody nepřít doložil) umožní děkan vykonat zkoušku v dalším nejbližším možném termínu. Část II Organizace studia v doktorském studijním programu Čl. 8 Úvodní ustanovení Toto opatření navazuje a Studijní a zkušební řád UK, Část III., Čl. 8, 9, 10 a doplňuje ho potřebu KTF UK. Čl. 9 Návaznost na magisterské studium 1. Doktorské studijní programy navazují na předchozí magisterské studium, rozvíjejí schopn vědecké práce na vysoké úrovni a prohlubují znalosti. 2. Doktorský studijní program fakulta uskutečňuje vždy jak prezenční, tak i kombinovanou f Úprava podmínek kombinovaného studia, tj. podíl prezenční a distanční formy, bude stanoven individuálního studijního plánu. Čl. 10 Oborová rada 1. Oborová rada je způsobilá se usnášet, jsou-li přítomny dvě třetiny jejích členů. Usnese vysloví-li se pro ně hlasováním nadpoloviční většina přítomných. Usnesení je zasíláno děka pro studium a proděkanovi pro vědu a výzkum. 2. Oborová rada: a/ navrhuje děkanovi složení komise pro postupovou zkoušku, b/ navrhuje děkanovi složení komise pro státní doktorskou zkoušku a obhajobu disertační pr c/ stanovuje podmínky přijímacích zkoušek do doktorského studijního programu. Čl. 11 Studijní plán 1. Uchazeč předkládá spolu s přihláškou také žádost o specializaci uvnitř daného oboru. Žá také návrh tématu a cílů vlastního výzkumu. 2. Individuální studijní plán stanoví zejména specializaci, téma a cíle studentova výzkumu studia, způsob ověřování výsledků studia, jejich časovou posloupnost a všechny další přede povinnosti. 3. Individuální studijní plán nelze v průběhu daného úseku studia měnit. Čl. 12 Školitel a konzultant 1. Školitel zejména: a/ vede studenta při formulování tématu a cílů výzkumu, b/ sestavuje spolu se studentem individuální studijní plán pro celou standardní dobu studi každoroční aktualizaci a předkládá ho oborové radě, c/ upřesňuje téma disertační práce a metodicky vede její zpracování, d/ sleduje odbornou přípravu studenta a průběh jeho vědecké práce, e/ navrhuje oborové radě pravidelné, nejdéle však roční hodnocení studenta, f/ navrhuje oborové radě ustanovení konzultanta. 2. Konzultant pomáhá studentovi v určitém věcném nebo časovém úseku jeho vědecké práce. Mů v rozsahu, který schvaluje oborová rada, zastupovat školitele. Konzultantem může být praco domácího nebo zahraničního odborného pracoviště. 3. Průběh a kontrola studia se realizuje podle akreditačních spisů v jednotlivých oborech. Čl. 13 Ukončení studia Požadavky ke státní doktorské zkoušce a odborné podmínky ke zpracování disertační práce st s platnými akreditacemi příslušených studijních programů oborová rada. Klasifikace „prospě právě tehdy, vysloví-li se takto v neveřejném hlasování nadpoloviční většina členů komise doktorskou zkoušku nebo členů komise pro obhajobu disertační práce. Část III Přechodná a závěrečná ustanovení 1. Útvary odpovědnými za kontrolu dodržování Části I tohoto opatření je Studijní oddělení dodržování Části II Oddělení pro vědu, vnější a zahraniční vztahy. 2.Toto opatření nabývá okamžité platnosti a účinnosti. Prof. PhDr. Ludvík Armbruster děkan