Přijímací řízení 2007/2008 ****************************************************************************************** * Přijímací řízení ke studiu na KTF UK v Praze v akad. roce 2007/2008 ****************************************************************************************** Č.j.: 2757/07                                                                              dne  29. 11. 2007 PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ KE STUDIU NA KTF UK V PRAZE V AKAD. ROCE 2007/2008 1. Popis přijímací zkoušky Přijímací řízení ke studiu v akademickém roce 2007/2008 na Univerzitě Karlově v Praze – Ka teologické fakultě proběhlo ve dvou etapách: konalo se řádné a další přijímací řízení. Řádné přijímací řízení se týkalo těchto studijních programů: *  magisterský studijní program Teologie, studijní obor Katolická teologie (prezenční form standardní doba studia - pět let) *  bakalářský studijní program Teologie, studijní obor Teologické nauky (kombinovaná forma standardní doba studia - čtyři roky) * navazující magisterský studijní program Teologie, studijní obor Teologické nauky (kombin studia, standardní doba studia - dva roky) *  bakalářský studijní program Obecná teorie a dějiny umění a kultury, studijní obor Dějin umění (prezenční forma studia, standardní doba studia - tři roky) *  navazující magisterský studijní program Obecná teorie a dějiny umění a kultury, studijn křesťanského umění (prezenční forma studia, standardní doba studia  - dva roky) Podmínky a termíny přijímacího řízení byly zveřejněny na adrese: www.ktf.cuni.cz Další přijímací řízení se týkalo těchto studijních programů: * magisterský studijní program Teologie, studijní obor Katolická teologie (prezenční forma standardní doba studia - pět let) * navazující magisterský studijní program Teologie, studijní obor Teologické nauky (kombin studia, standardní doba studia - dva roky) * bakalářský studijní program Teologie, studijní obor Teologické nauky (kombinovaná forma standardní doba studia - čtyři roky) * navazující magisterský studijní program Obecná teorie a dějiny umění a kultury, studijní křesťanského umění (prezenční forma studia, standardní doba studia  - dva roky) U shodných studijních oborů byly podmínky přijímacího řízení v řádném i dalším přijímacím 2. Zveřejněné podmínky přijímacího řízení a) bakalářský studijní program Obecná teorie a dějiny umění a kultury, studijní obor Dějin umění Přijímací zkouška byla dvoukolová. První kolo se skládalo ze tří částí, druhé kolo se sklá částí. a) První kolo Vědomostním a talentovým testem byly zjištěny základní předpoklady uchazeče ke studiu. Tes  1. Znalostní (max. 15 bodů) - otázky z církevních a obecných dějin, včetně základů hagiog propedeutiky dějin umění (výtvarné techniky, umělecké instituce a osobnosti, styly atd.); uchazeč zvolí jednu ze tří variant odpovědí (jedna vždy správná).  2. Prověření schopnosti prostorového vidění (max. 10 bodů) - nákresy architektonických čl oken, portálů, střech atd.) a základních půdorysů (např. ideální plán kláštera, raně křesť románské baziliky atd.).  3. Prověření znalosti uměleckohistorického materiálu (max. 15 bodů) formou promítání diap děl křesťanského umění (určení autora, námětu díla, stylového zařazení a datace), počínaje raně křesťanským uměním až po současnost. Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole byl 40 bodů. b) Druhé kolo Uchazeč absolvoval ústní pohovor (max. 60 bodů), v němž byla prověřována 1. znalost základ uměleckohistorické literatury, kterou uchazeč přečetl (dle seznamu četby který si přinesl) křesťanských památek regionu, v němž žije, 3. orientační znalost vývoje evropského a světo aktivní zájem o obor Doporučená literatura: BALEKA, J., Výkladový slovník dějin umění, Praha BLAŽÍČEK, O. J. - KROPÁČEK, J., Slovník pojmů z dějin umění, Praha 1991 Dějiny českého výtvarného umění I, II (vždy 1,2),  Praha: Academia 1984 (1989) HALL, J., Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Mladá fronta 1991 HEROUT, J., Prahou deseti staletí. Přehled stavebních slohů, Praha: Orbis 1972 HEROUT, J. Slabikář návštěvníků památek, [Praha]: Tvorba 1994 MATĚJČEK, A., Dějiny umění v obrysech, Praha: Melantrich 1951 MERELL, J., Malý bohovědný slovník, Praha: Ústřední církevní nakladatelství 1963 Nová encyklopedie českého výtvarného umění, I,II, Praha: Academia 1995 PIJOAN, J., Dějiny umění 1-10, Praha: Odeon 1977nn RYNEŠ, V., Atributy světců, Roztoky: Oblastní muzeum 1969 STUDENÝ, J., Křesťanské symboly, Olomouc: [s.n.], 1992 SYROVÝ, B., Architektura. Naučný slovník, Praha: SNTL 1961 b) navazující magisterský studijní program Obecná teorie a dějiny umění a kultury, studijn křesťanského umění a) Písemný test se skládal ze dvou částí. 1. Ze základů latinského jazyka (morfologie, syntax) na úrovni znalosti dosažené v rámci bakalářského studijního oboru dějiny křesťanského umění na KTF UK (max. 20 bodů) 2. Ze znalostí dějin českého, evropského a světového umění, křesťanské ikonografie a círke úrovni bakalářského studijního oboru dějin křesťanského umění KTF UK. Testem všeobecných znalostí byly zjištěny základní předpoklady uchazeče k magisterskému studiu. Test obsahoval 3 části: • znalostní (max. 10 bodů) – otázky z církevních a obecných dějin včetně hagiografie; z pr umění (výtvarné techniky, umělecké instituce a osobnosti, styly apod.); z metodologie a dějin umění volba odpovědi ze tří variant, z nichž pouze jedna byla vždy správná. • prověření schopnosti vizuálního vnímání (max. 10 bodů): orientační nákres konkrétních ko ikonografických schémat základních děl (např. kompoziční a ikonografické schéma známého obrazu či půdorysu významné stavby). • prověření znalosti uměleckohistorického materiálu (max. 10 bodů) formou určování 10 uměl (určení autora, námětu díla, stylového zařazení a datace) od raně křesťanské doby po současnost. I. U studentů bakalářského studijního oboru Dějiny křesťanského umění KTF UK se od testu o upustilo, pokud splňovali podmínky bonifikace. II. Test z latinského jazyka nemuseli absolvovat studenti bakalářského studijního oboru Dě umění na KTF UK, pokud absolvovali úspěšně studium latiny (morfologie, syntax) v rámci bak Stejně to platilo pro studenty z jiných fakult, pokud doložili požadovanou úroveň znalosti bonifikace). b) Ústní zkouška (max. 50 bodů)             V ústním pohovoru byla prověřována schopnost uchazeče k magisterskému studiu, především z hlediska metodologického, dějin křesťanského umění a znalosti literatury na základě vlastního studia uchazeče. Uchazeč předložil svou bakalář Pohovor se zaměřil též na uchazečovu představu o specializaci v rámci magisterského studia magisterské práce. Bonifikace • Absolvent bakalářského studijního oboru dějin křesťanského umění ÚDKU KTF, který složil bakalářského studia zápočty z latinského jazyka, nemusel psát příslušný test a byl mu uz bodů. • Absolvent bakalářského studijního oboru dějin umění ÚDKU KTF, který kontinuálně pokračov magisterského studia dějin umění a 1. obhájil úspěšně bakalářskou práci  2. úspěšně složil bakalářské zkoušky, mohl být přijat přijímací zkoušky. Doporučená literatura: BALEKA, J. Výkladový slovník dějin umění. Praha BECKWITH, J. Early Medieval Art., New York, 1992. BLAŽÍČEK, O. J. – KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1991 Dějiny českého výtvarného umění II/1,2 (kol. autorů). Praha : Academia,1989 HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Academia, 1984 (1989) HEROUT, J. Prahou deseti staletí. Přehled stavebních slohů. Praha : Orbis, 1972 HONNEF, RUHRBERG, SCHNECKENBURGER, FRICKEOVÁ, Umění 20. století. Malířství. Skulptury a ob média. Fotografie. Praha : Slovart, 2005 HOŘEJŠÍ, J., KRČÁLOVÁ, J., NEUMANN , J. POCHE, E., VACKOVÁ, J. Kunst der Renaissance in Bö CHADRABA, R. (ed.). Kapitoly z českého dějepisu umění, 1,2. Praha, 1986-87 KROUPA, J. Školy dějin umění – metodologie dějin umění. Brno, 2000 LAHODA, Vojtěch (ed.). Dějiny českého výtvarného umění 1890-1938. Praha, 1998 LAMAČ, Miroslav. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907-1917. Praha 1988 LYNTON, N. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981 MARTINGALE, A. Gothic art. New York, 1994 MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech, Praha : Melantrich, 1951 MERELL, J. Malý bohovědný slovník. Praha : Ústřední církevní nakladatelství, 1963 DE MICHELI, M. Umělecké avantgardy 20. století, Praha : SNKLU, 1964 PETRASOVÁ, Taťána, LORENZOVÁ, Helena (eds.). Dějiny českého výtvarného umění 1780-1890. Pr PIJOAN, J. Dějiny umění, 1-10. Praha . Odeon 1977nn POCHE, E. a kol. Praha na úsvitu nových dějin. Praha, 1988ROLF, T. Die Kunst des Barocks. RYNEŠ, V. Atributy světců. Roztoky : Oblastní muzeum, 1969 STUDENÝ, J. Křesťanské symboly. Olomouc : (s.n.), 1992 SYROVÝ, B. Architektura. Naučný slovník. Praha : SNTL, 1961 WITTLICH, P. Literatura k dějinám umění – vývojový přehled. Praha, 1992 WITTLICH, Petr. Umění a život. Doba secese. Praha, 1987 SWOBODA, K. M., BACHMANN, E., HUBALA, E., FILITZH, H., NEUMANN, E. Barock in Böhmen. Münch c) bakalářský studijní program Teologie, studijní obor Teologické nauky Přijímací zkouška byla dvoukolová: první kolo byl písemný test, druhé kolo ústní pohovor. Za písemný test bylo možno získat max. 50 bodů. Do druhého kola postupoval každý, kdo v pr alespoň 25 bodů. Druhé kolo byl pohovor o předpokladech ke studiu a obsahu přečtené litera bylo možno získat max. 30 bodů. a) Písemný test (max. 50 bodů): Po přečtení obsáhlejšího textu deklaroval uchazeč odpověďmi na otázky porozumění textu, sc s odborným textem a znalost povinné literatury. Po české části testu následoval text ve vy jazyce, který byl pokračováním předchozího českého textu. Přeložením některých slov a odpo deklaroval uchazeč porozumění cizímu jazyku i významu textu. Uchazeč si mohl přinést slovn Povinná literatura: Waldenfels, H., Fenomén křesťanství, Praha: Vyšehrad 1999 Vyznání víry, katechismus Německé biskupské konference – 1. díl, Teologická fakulta Jihoče České Budějovice, 2. vyd. 2006 Život z víry, katechismus Německé biskupské konference – 2. díl, Teologická fakulta Jihoče České Budějovice, 2. vyd. 2006 Místo uvedených dvou dílů katechismu Německé biskupské konference je možné zvolit jiný kat jinou literaturu uvádějící do víry a života katolické církve. b) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů): Komise prověřila kulturní rozhled uchazeče související se studiem teologie. Při přijímacím uchazeč předložil dva seznamy přečtené literatury z teologie a příbuzných oborů: I. literatura odborná (teologie, filozofie, církevní dějiny apod.), II. literatura populárně naučná (nezařazovat literaturu typu kancionál, modlitební knížky, děti a mládež). Komise posoudila předložený seznam literatury, pohovořila s uchazečem alespoň o dvou titul motivaci a předpokladech ke studiu. Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat ke studiu bez kole přijímací zkoušky. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech, zejména zdravotních – držitelé průkazky T podle vyhlášky 182/1991 Sb., děkan na základě žádosti povolil vykonání přijímací zkoušky j Uchazeč, který vykonal po 1. 1. 2000 maturitní zkoušku z náboženství (nebo z předmětu obdo celkový prospěch maturitní zkoušky je do 2,0, byl na základě své žádosti přijat bez přijím d) navazující magisterský studijní program Teologie, studijní obor Teologické nauky Pokud byl uchazeč absolventem KTF UK, nemusel k přihlášce přikládat: ověřenou kopii maturi doklad o absolvování studia na VOŠ nebo VŠ, osvědčení o mravní bezúhonnosti. Pokud chtěl u bonifikaci, podal písemnou žádost (srov. níže bonifikace). Přijímací zkouška byla jednokolová, ústní; rozsah požadovaných znalostí odpovídal bakalářs závěrečné zkoušce oboru Teologické nauky na KTF UK. Komise vyzkoušela uchazeče v oblasti: a) systematické teologie (max. 30 bodů): fundamentální teologie, dogmatická teologie, spir morální teologie, vždy s podkladem ve znalosti Písma svatého b) teologie a teorie církevní praxe (max. 30 bodů): pastorální teologie, liturgika, pedago psychologie c) bakalářské práce (uchazeč předložil kopii své bakalářské práce), motivace, jazykových z bodů). Bonifikace: Absolvent bakalářského studijního programu teologie, studijní obor Teologické nauky (KTF U závěrečné zkoušky absolvoval s prospěchem „výborně“ nebo „velmi dobře“, byl na základě své bez přijímacích zkoušek. Absolvent bakalářského studijního programu, který je podobný programu Teologie, studijní o nauky na KTF UK, byl na základě své žádosti přijat bez přijímacích zkoušek, pokud státní z absolvoval s prospěchem „výborně“ nebo „velmi dobře“. e) magisterský studijní program Teologie, studijní obor Katolická teologie Přijímací zkouška byla dvoukolová: první kolo byl písemný test, druhé kolo ústní pohovor. bylo možno získat max. 50 bodů. Do druhého kola postupoval každý, kdo v prvním získal ales Druhé kolo byl pohovor o předpokladech ke studiu a obsahu přečtené literatury, za který by max. 30 bodů. Vznik nároku na bonifikaci (srov. níže bonifikace) sledovalo studijní oddělení fakulty a j kterých se bonifikace týká, byla zveřejněna na úřední desce fakulty. a) Písemný test (max. 50 bodů): Po přečtení obsáhlejšího textu deklaroval uchazeč odpověďmi na otázky porozumění textu, sc s odborným textem a znalost povinné literatury. Po české části testu následoval text ve vy jazyce, který byl pokračováním předchozího českého textu. Přeložením některých slov a odpo deklaroval uchazeč porozumění cizímu jazyku i významu textu. Uchazeč si mohl přinést slovn Doporučená literatura: Waldenfels, H., Fenomén křesťanství, Praha: Vyšehrad 1999 Vyznání víry, katechismus Německé biskupské konference – 1. díl, Teologická fakulta Jihoče České Budějovice, 2. vyd. 2006 Život z víry, katechismus Německé biskupské konference – 2. díl, Teologická fakulta Jihoče České Budějovice, 2. vyd. 2006 Místo uvedených dvou dílů katechismu Německé biskupské konference je možné zvolit jiný kat jinou literaturu uvádějící do víry a života katolické církve. b) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů): Komise prověřila kulturní rozhled uchazeče související se studiem teologie. Při přijímacím uchazeč předložil dva seznamy přečtené literatury z teologie a příbuzných oborů: I. literatura odborná (teologie, filozofie, církevní dějiny apod.), II. literatura populárně naučná (nezařazovat literaturu typu kancionál, modlitební knížky, děti a mládež). Komise posoudila předložený seznam literatury, pohovořila s uchazečem alespoň o dvou titul motivaci a předpokladech ke studiu. Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat ke studiu bez kole přijímací zkoušky. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech, zejména zdravotních – držitelé průkazky T podle vyhlášky 182/1991 Sb., děkan na základě žádosti povolil vykonání přijímací zkoušky j Uchazeč, který vykonal po 1. 1. 2000 maturitní zkoušku z náboženství (nebo z předmětu obdo celkový prospěch maturitní zkoušky je do 2,0, byl na základě své žádosti přijat bez přijím 3. Termíny a) Studijní obor Katolická teologie (Mgr.) - písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 7. června 2007 náhradní termín: 29. června 2007 další přijímací řízení - písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 3. září 2007 náhradní termín (1. a 2.kolo): 10. září 2007 b) Studijní obor Teologické nauky (NMgr.) - ústní zkouška 22. června 2007 náhradní termín: 29. června 2007 další přijímací řízení ústní zkouška: 3. září 2007 náhradní termín: 10. září 2007 c) Studijní obor Teologické nauky (Bc.) - písemný test a  ústní zkouška (1. a 2. kolo): 8. a  9. června 2007 náhradní termín (1. a 2.kolo): 29. června 2007 další přijímací řízení -   písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 3. září 2007 - náhradní termín (1. a 2.kolo): 10. září 2007 d) Studijní obor Dějiny křesťanského umění (Bc.) - vědomostní a talentový test ( 1. kolo): 4. června 2007,  - ústní zkouška (2. kolo): 5. a 6. června 2007 náhradní termín: (1. a 2.kolo): 14. června 2007 e) Studijní obor Dějiny křesťanského umění (NMgr.) -   písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 13. června 2007 - náhradní termín (1. a 2.kolo): 20. června 2007 další přijímací řízení - písemný test a ústní zkouška (1. a 2.kolo): 7. září 2007 - náhradní termín (1. a 2.kolo): 14. září 2007 4. Kritéria pro stanovení výsledku přijímací zkoušky a) Studijní obor Katolická teologie (Mgr.) 1) Písemný test (max. 50 bodů) – 1. kolo 2) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů) – 2. kolo Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole: 50. Celkový počet bodů byl stanoven pros hodnocení jednotlivých částí. K postupu do druhého kola bylo třeba dosáhnout alespoň 30 bo Maximální počet dosažitelných bodů: 80. Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem ho jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímacího řízení 51 bodů.  Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat ke studiu bez účasti na 2. kole přijímací zkoušky. b) Studijní obor Teologické nauky (NMgr.) 1. Systematická teologie (max. 30 bodů) 2. Teologie a teorie církevní praxe (max. 30 bodů) 3. Bakalářská práce, motivace, jazykové znalosti (max. 40 bodů) Maximální počet dosažitelných bodů: 100. Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem h jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímacího řízení 60 bodů. Bonifikace: Absolvent bakalářského studijního programu Teologie, studijní obor Teologické který státní závěrečné zkoušky absolvoval s prospěchem „výborně“ nebo „velmi dobře“, byl n žádosti přijat bez přijímacích zkoušek. c) Studijní obor Teologické nauky (Bc.) 1) Písemný test (max. 50 bodů) – 1. kolo 2) Pohovor o předpokladech ke studiu (max. 30 bodů) – 2. kolo Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole: 50. Celkový počet bodů byl stanoven pros hodnocení jednotlivých částí. K postupu do druhého kola bylo třeba dosáhnout alespoň 25 bo Maximální počet dosažitelných bodů: 80. Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem ho jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímacího řízení 51 bodů.  Bonifikace: Uchazeč, který získal v 1. kole přijímací zkoušky 40 a více bodů, byl přijat ke studiu bez účasti na 2. kole přijímací zkoušky. d) Studijní obor Dějiny křesťanského umění (Bc.) 1. V prvním kole byly vědomostním a talentovým testem zjištěny základní předpoklady studen Test měl tři části: a) Znalostní (max. 15 bodů) b) Prověření schopnosti prostorového vidění (max. 10 bodů) c) Prověření znalosti uměleckohistorického materiálu (max. 15 bodů) Maximální počet dosažitelných bodů v prvním kole: 40. Celkový počet bodů byl stanoven pros hodnocení jednotlivých částí. K postupu do druhého kola bylo třeba dosáhnout alespoň 20 bo 2. Ve druhém kole absolvoval uchazeč ústní pohovor (max. 60 bodů) Celkový počet bodů byl stanoven prostým součtem hodnocení jednotlivých částí. Maximální počet dosažitelných bodů celkem byl 100. Nutný, nikoliv však postačující, bodový přijetí byl 60 bodů, přijímalo se 70 uchazečů a dále všichni, kteří dosáhli stejného počtu uchazeč na 70. místě. e) Studijní obor Dějiny křesťanského umění (NMgr.) První kolo - písemný test se skládal ze dvou částí: 1. Ze základů latinského jazyka (morfologie, syntax) na úrovni znalosti dosažené v rámci b studijního oboru dějiny křesťanského umění na KTF UK (max. 20 bodů) 2. Ze znalostí dějin českého, evropského a světového umění, křesťanské ikonografie a církevních dějin na úrovni bakalářského studijního oboru dějin křesťanského umění KTF UK Ve druhém kole absolvoval uchazeč ústní pohovor (max. 50 bodů), v němž byla prověřována sc k magisterskému studiu.             Maximální počet dosažitelných bodů: 100. Celkový počet bodů byl stanoven prost hodnocení jednotlivých částí. Ke studiu byl přijat uchazeč, který splnil podmínky přijímac dosáhl alespoň 70 bodů. Bonifikace: Absolvent bakalářského studijního oboru dějin křesťanského umění KTF UK, který během bakalářského studia zápočty z latinského jazyka, nemusel psát příslušný test a byl m počet bodů. Absolvent bakalářského studijního oboru dějin umění KTF UK, který kontinuálně magisterského studia dějin umění a obhájil úspěšně bakalářskou práci  a úspěšně složil bak byl na základě své žádosti přijat bez přijímací zkoušky. doc. PhDr. Mireia Ryšková, Th.D.           proděkan pro studium