OD 5/2008 Opatření děkana k pravidlům pro organizaci studia ****************************************************************************************** * OPATŘENÍ DĚKANA č. 5/2008 Opatření děkana k Pravidlům pro organizaci studia ****************************************************************************************** Č.j.: 1664/08                                                                              30. června 2008 ****************************************************************************************** * Část I - Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** Toto opatření navazuje na Studijní a zkušební řád UK (část II. a III.) a Pravidla pro orga KTF UK a upřesňuje a doplňuje je pro potřeby KTF. ****************************************************************************************** * Část II - Organizace studia v bakalářském a magisterském studijním programu ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 Studentský informační systém *========================================================================================= Ke kontrole studijních výsledků, zapisování předmětů, komunikaci a uchovávání základních i údajů studenta slouží Studentský informační systém (SIS), který je jednotný pro celou Univ Praze. K jeho dobrému a spolehlivému fungování je nezbytné, aby: 1. studenti uváděli správné a aktuálně platné údaje při zápisu na KTF a aktualizovali je p a to tak, že změnu kontaktní adresy, telefonního čísla a emailové adresy provedou sami ele trvalé adresy, rodinného stavu apod. nahlásí a doloží úředním dokladem na studijním odd. f 2. studenti sami kontrolovali, zda souhlasí zápis získané atestace v SIS a ve výkazu o stu 3. vyučující zapisovali výsledky do SIS v nejbližším možném termínu od dne, kdy student ko atestaci. Do SIS se zapisují výsledky všech pokusů o získání příslušné atestace. Neúspěšný atestace se při zkoušce hodnotí známkou 4. *========================================================================================= * Čl. 2 Pedagogický poradce *========================================================================================= 1. Pokud to vyžaduje organizace studia, jmenuje děkan některého z akademických nebo vědeck fakulty pedagogickým poradcem pro jednotlivé studijní programy, skupiny studentů nebo úsek Pedagogický poradce usnadňuje studentům orientaci ve studiu po stránce organizační a infor tam, kde vznikají nejasnosti a komplikace (např. zajišťování exkurzí, zapisování do seminá kursů apod.), a při zavádění nových oborů, úprav a změn ve studijním plánu. 2. Úkolem pedagogického poradce je zejména: a) informovat studenty o podrobnostech příslušného studijního programu a možnostech volby poskytovat jim konzultace při přípravě individuálního studijního plánu, b) zodpovídat studentům dotazy ke Studijnímu a zkušebnímu řádu UK, k sylabům předmětů a po c) připravovat rozvrh a další podklady týkající se organizace studia (např. přijímacího ří závěrečných zkoušek, studijních plánů a dalších dokumentů pro rektorát i jiné instituce), d) organizačně se podílet na zabezpečování zápisů studentů, e) upozorňovat příslušného vedoucího katedry či proděkana na případné problémy ve výuce a záležitostech, f) vyžádá-li si to děkan, vyjadřovat se k žádostem studentů, g) spolupracovat se studijním oddělením fakulty a s proděkanem pro studium. 3. Není-li jmenován pedagogický poradce, zabezpečuje v případě nutnosti tuto činnost prodě *========================================================================================= * Čl. 3 Diplomová (magisterská) práce a její obhajoba *========================================================================================= 1. Cílem diplomové práce (dále jen „práce“) je, aby student prokázal schopnost samostatné oblasti studijního programu, do nějž se zapsal. 2. Student zpracovává práci samostatně pod vedením vedoucího práce, který věnuje pozornost řešení otázek teoretické, metodické a formální povahy. Řídí se pokyny o požadované úpravě zveřejněny na webových stránkách fakulty. 3. Student volí téma své práce na základě individuální dohody s příslušným pedagogem; může zveřejněné nabídky, pokud ji vyučující pro daný akademický rok vypisují. Téma práce musí n předmětů vyučovaných na fakultě v rámci daného studijního programu, nemusí však přímo souv částí státní závěrečné zkoušky. Má být voleno tak, aby je bylo možno zpracovat v průběhu t 4. Práci zadává a vede zpravidla takový pedagog, který patří k akademickým pracovníkům fak „vedoucí práce“) a má dostatečné zkušenosti ze své vlastní odborné a pedagogické práce. Vý vedoucí katedry. 5. Student si po dohodě s vedoucím práce vybere téma práce. Vedoucí práce v součinnosti se práci do SIS, kde upřesní požadavky na obsah, metodiku práce a povinnou literaturu. Vedouc přípravy práce dbá na dodržování těchto požadavků. Za den zadání diplomové práce se poklád elektronicky vyplněný formulář (SIS) potvrzen studijním oddělením. Vedoucí kateder mohou r je pro zadání práce na jejich katedře nutné i schválení vedoucího katedry. V tomto případě předloží vyplněný elektronický formulář v tištěné podobě vedoucímu katedry, který jej v př podepíše a předá studijnímu oddělení. Studijní oddělení poté potvrdí zadání práce v SIS. P zadána minimálně dva semestry před odevzdáním. 6. Student může ze závažných důvodů požádat děkana o změnu tématu nebo změnu vedoucího prá tématu i vedoucího práce, a to nejvýše jednou. 7. Vedoucí práce může ze závažných důvodů požádat děkana o uvolnění z vedení zadané práce. žádosti učitele vyhoví, stanoví po dohodě s vedoucím katedry zároveň studentovi jiného ved 8. Vypracovanou práci odevzdá student v požadované úpravě studijnímu oddělení ve stanovené to nejpozději pět týdnů před datem obhajoby. Odevzdání práce studijnímu oddělení se společ formulářem přihlášky považuje za přihlášku k obhajobě. Studijní odd. předá práce vedoucím dohodě s vedoucími práce stanoví oponenty. 9. Vedoucí práce a oponent písemně posoudí práci a navrhnou klasifikaci. Své posudky předl oddělení v takovém termínu, aby se s nimi student i předseda komise mohli seznámit nejpozd pracovních dní před datem obhajoby. Náležitosti zveřejnění práce jsou upraveny čl. 18a Stu zkušebního řádu UK. Jsou-li oba posudky negativní, tj. práci k obhajobě nedoporučují, stud přistoupit k obhajobě své práce a musí vypracovat práci novou na nově zadané téma, pokud p nedoporučují pouze její dopracování. V případě dvou negativních posudků může pouze děkan v okolnostem udělit výjimku a připustit studenta k obhajobě. 10. V rámci obhajoby student krátce představí téma své práce a odpoví na námitky a připomí posudcích. K obhajobě má být přizván kromě vedoucího práce i oponent. 11. Komise stanoví klasifikaci za tuto část státní zkoušky podle stávajících předpisů; při klasifikaci navržené vedoucím a oponentem práce, jakož i k průběhu obhajoby. 12. Jestliže student práci neobhájí, rozhodne komise o tom, zda je možné práci přepracovat student musí zvolit nové téma. 13. Vztah mezi bakalářskou a diplomovou prací v navazujících magisterských oborech je defi předpisu fakulty o úpravě práce. Při zpracovávání stejného tématu nesmí být diplomová prác rozšířením práce bakalářské, nýbrž musí přinášet kvalitativně nové výsledky, musí být prok krokem na vyšším stupni v bádání o předmětu ze strany autora. 14. V případě, že budou v práci zjištěny závažné nedostatky v odkazech na zdroje, z nichž (nepřiznané citace z publikovaných i nepublikovaných či internetových zdrojů), bude práce ale případ bude děkanem předán disciplinární komisi fakulty, která podle závažnosti případ o vyloučení studenta ze studia. *========================================================================================= * Čl. 4 Bakalářská práce *========================================================================================= 1. Cílem bakalářské práce je, aby student prokázal schopnost definovat a řešit základní te praktické otázky studijního programu, do nějž se zapsal. 2. Téma práce musí být voleno tak, aby ho bylo možno zpracovat v průběhu dvou semestrů. Pr formální náležitosti a odevzdání bakalářské práce platí stejná pravidla jako pro práci dip 3. Pro zadávání, odevzdávání a hodnocení prací stejně jako pro obhajobu platí stejná pravi práci diplomovou. *========================================================================================= * Čl. 5 Státní závěrečné zkoušky *========================================================================================= 1. Ke státní závěrečné zkoušce nebo její části se student přihlašuje písemně k datu zveřej oddělením. ****************************************************************************************** * Část III Organizace studia v doktorském studijním programu ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 6 Návaznost na magisterské studium *========================================================================================= 1. Doktorské studijní programy navazují na předchozí magisterské studium, rozvíjejí schopn vědecké práce na vysoké úrovni a prohlubují znalosti. 2. Doktorský studijní program fakulta uskutečňuje vždy jak prezenční, tak i kombinovanou f Úprava podmínek kombinovaného studia, tj. podíl prezenční a distanční formy, bude stanoven individuálního studijního plánu. *========================================================================================= * Čl. 7 Oborová rada *========================================================================================= 1. Oborová rada je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů. přijato, vysloví-li se pro ně hlasováním nadpoloviční většina přítomných. Usnesení je zasí proděkanovi pro studium a proděkanovi pro vědu a výzkum. a) navrhuje děkanovi složení komise pro postupovou zkoušku, b) navrhuje děkanovi složení komise pro státní doktorskou zkoušku a obhajobu disertační pr c) stanovuje podmínky přijímacích zkoušek do doktorského studijního programu. *========================================================================================= * Čl. 8 Studijní plán *========================================================================================= 1. Uchazeč předkládá spolu s přihláškou také žádost o specializaci uvnitř daného oboru. Žá také návrh tématu a cílů vlastního výzkumu. 2. Individuální studijní plán stanoví zejména specializaci, téma a cíle studentova výzkumu studia, způsob ověřování výsledků studia, jejich časovou posloupnost a všechny další přede povinnosti. 3. Individuální studijní plán nelze v průběhu daného úseku studia měnit bez souhlasu oboro *========================================================================================= * Čl. 9 Školitel a konzultant *========================================================================================= 1. Školitel zejména: a) vede studenta při formulování tématu a cílů výzkumu, b) sestavuje spolu se studentem individuální studijní plán pro celou standardní dobu studi každoroční aktualizaci a předkládá ho oborové radě, c) upřesňuje téma disertační práce a metodicky vede její zpracování, d) sleduje odbornou přípravu studenta a průběh jeho vědecké práce, e) navrhuje oborové radě pravidelné, nejdéle však roční hodnocení studenta, f) navrhuje oborové radě ustanovení konzultanta. 2. Konzultant pomáhá studentovi v určitém věcném nebo časovém úseku jeho vědecké práce. Mů v rozsahu, který schvaluje oborová rada, zastupovat školitele. Konzultantem může být praco domácího nebo zahraničního odborného pracoviště. 3. Průběh a kontrola studia se realizuje podle akreditačních spisů v jednotlivých oborech. *========================================================================================= * Čl. 10 Ukončení studia *========================================================================================= Požadavky ke státní doktorské zkoušce a odborné podmínky ke zpracování disertační práce st s platnými akreditacemi příslušených studijních programů oborová rada. Klasifikace „prospě právě tehdy, vysloví-li se takto v neveřejném hlasování nadpoloviční většina členů komise doktorskou zkoušku nebo členů komise pro obhajobu disertační práce. ****************************************************************************************** * Část IV - Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1. Útvary odpovědnými za kontrolu dodržování Části I tohoto opatření je Studijní oddělení dodržování Části II Oddělení pro vědu, vnější a zahraniční vztahy. 2. Tímto opatřením se ruší Opatření děkana č. 16/2007. 3. Toto Opatření nabývá okamžité platnosti a účinnosti. prof. PhDr. Ludvík Armbruster děkan