OD 7/2008 Průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Univerzity K ****************************************************************************************** * Průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** Č.j.: 2480/08 V Praze dne 31.října 2008 OPATŘENÍ DĚKANA č. 7/2008 Průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy _______________________________________________________________ Toto opatření upravuje průběh habilitačního řízení na Katolické teologické fakultě Univerz Navazuje přitom na § 72 zákona č. 111/1998, o vysokých školách, Řád habilitačního řízení a jmenování profesorem Univerzity Karlovy v Praze, Kritéria pro habilitační řízení a řízení profesorem na Univerzitě Karlově (Opatření rektora č. 15/2000), Požadavky na obsah odůvodn komise  a hodnotící komise (Opatření rektora č. 8/2007) a Doporučená hlediska hodnocení pr řízení a řízení ke jmenování profesorem na Univerzitě Karlově (Opatření rektora č. 28/2007 *========================================================================================= * Čl. 1 Cíl habilitačního řízení *========================================================================================= V habilitačním řízení se ověřuje vědecká nebo umělecká kvalifikace uchazeče, a to zejména habilitační práce a její obhajoby a dalších vědeckých, odborných nebo uměleckých prací, a způsobilost na základě hodnocení habilitační přednášky a předcházející pedagogické praxe. *========================================================================================= * Čl. 2 Příprava a zahájení *========================================================================================= 1.Habilitační řízení se zahajuje na návrh uchazeče. 2.S návrhem, v němž uchazeč uvede habilitační obor (srov. příloha 1), je nutno předložit: a.strukturovaný životopis, b.doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných příslušných titulech, c.úplný výkaz pedagogické činnosti za poslední tři roky (srov. příloha 2), d.úplnou strukturovanou bibliografii zpracovanou dle kritérií Univerzity Karlovy v Praze 3), e.přehled absolvovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých stáží, jak tuzemských, tak f.seznam citací, g.přehled o řešitelství a spoluřešitelství grantů, výzkumných záměrů a center, h.přehled další profesní kvalifikace: • dosažená kvalifikace v oboru a datum dosažení (atestace, advokátní zkoušky apod.) • výlučnost práce v oboru (provádění zvláště náročných výkonů, zavedení nových metod č stávajících atd.), i.přehled o organizaci tvůrčích akcí (workshopy, festivaly, symposia, výstavy atd.), j.recenze a jiné ohlasy na tvůrčí činnost (recenze v odborných časopisech atd.), k.přehled ostatní činnosti – různé druhy aktivit související s oborem habilitačního říze • aktivní účast na mezinárodních vědeckých konferencích: přednášející ve smyslu invite příloze doložit zvacími dopisy nebo programy tří nejvýznamnějších akcí); organizátor člen jejího přípravného výboru; předseda sekce konference (chairman) – lze vyjmenova nejprestižnější akce v každé kategorii • členství ve vědeckých radách (seznam institucí, uvedených jmenovitě s daty členství) • členství v redakčních radách vědeckých časopisů (seznam s názvy časopisů, daty působ redakčních radách, případně IF časopisu) • významná ocenění za vědeckou činnost v oboru (uvedena budou jak ocenění za jednotliv dlouhodobý přínos pro obor, datum udělení ceny a instituce, která ocenění udělila) • v případě, že uchazeč vykonává nějakou činnost tohoto druhu, kterou nelze zařadit do čtyř odstavců, doporučuje se připojit další odstavec l.habilitační práci ve čtyřech exemplářích a její anotaci (zpravidla v délce na jednu no m.návrh tří témat habilitační přednášky s krátkým resumé. Všechny požadované přílohy je třeba odevzdat ve formě podepsaného výtisku a současně i n nosiči (CD). Výjimku představují doklady uvedené v bodu b), které je třeba odevzdat ve f ověřených kopií, a habilitační práce. Uchazeč, který žádá o habilitační řízení v oboru katolická teologie a působí na Katolick fakultě Univerzity Karlovy v Praze, musí přiložit také curriculum vitae a bibliografii v jazyce pro postup uvedený v odst. 9. Uchazeč, který žádá o habilitační řízení v oboru katolická teologie a nepůsobí na Katoli fakultě Univerzity Karlovy v Praze, musí přiložit doporučení vlastního ordináře a, je-li facultas ecclesiastica, doporučení jejího velkého kancléře. 3.Z kritérií a doporučených hledisek pro habilitační řízení na Univerzitě Karlově vyplývá: a.Pro habilitační řízení je doporučeno předchozí získání vědecké hodnosti CSc., Dr., Ph. DrSc., případně ekvivalentní vědecké hodnosti. Případná výjimka z tohoto pravidla musí zdůvodněna. b.Do pedagogické činnosti se započítává výuka na vysoké škole v České republice nebo v z pedagogické činnosti v různých formách výuky (přednášky, cvičení, semináře atd.) se po rozsahu: • Vyžaduje se souvislá pedagogická činnost během posledních tří let nebo souhrnná tříl pedagogickou činnost v době posledních pěti let u uchazečů, kteří absolvovali rodičo dovolenou, dlouhodobou zahraniční stáž či přerušili výuku z jiných důvodů hodných zř • Roční hodinové objemy výuky a předměty, jejichž výuku uchazeč zajišťuje, se posuzují rozsah výuky v daném oboru. • Uchazeč by měl být schopen přednášet celou šíři habilitačního oboru v pregraduálním • Vedení fakulty počítá s pokračováním pedagogické činnosti uchazeče. • Přesná specifikace pedagogické činnosti musí být uvedena v samostatné příloze předkl materiálů. c.Publikační činnost má být soustavná až do zahájení řízení. Za relevantní práce jsou po recenzované texty vědecko-výzkumného charakteru. V humanitních oborech se do počtu pož započítávají výhradně práce, u nichž je uchazeč jediným, nebo hlavním autorem. Hlavním souvislosti je míněn vedoucí autorského kolektivu, který výzkum i zprávu koncipoval, p a napsal významnou část textu. Na vyžádání je povinen doložit svůj podíl na práci. • Požadované počty publikací: minimálně 20, z toho minimálně 3 v zahraničí. • Počet požadovaných publikací by měly tvořit vědecké monografie, kapitoly v monogra práce a práce v recenzovaných sbornících, učebnice a učební texty. • časopisy firem otiskujících nerecenzované práce. Dále nelze započítat články, rece tisku, apod. Do počtu článků lze zahrnout obsáhlé recenze, které jsou polemikou a pohled na problematiku recenzované práce, pokud byly uveřejněny v recenzovaných ča • Komentovanými překlady se rozumí překlady jak uměleckých, tak odborných textů, dop odborným komentářem a interpretací. • Popularizační publikace ani abstrakta nejsou relevantními publikacemi, i když jsou kvalitních časopisech (třeba s IF) nebo sbornících. • Požadované počty citací: minimálně 20 v odborné české i zahraniční literatuře. • Citace musí být uváděny bez autocitací. Autocitací se rozumí skutečnost, že se v s citující práce vyskytuje jméno uchazeče. • Do citací lze započítat i recenze, pokud byly publikovány v odborných periodikách. • Je třeba uvést metodiku vyhledání citací. d.Habilitační prací se rozumí: • Písemná práce, která přináší nové vědecké poznatky, nebo • soubor uveřejněných vědeckých prací doplněný komentářem, nebo • tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky. Za takovou práci se považuje i • závažné překladové dílo, provázené vědeckou studií a komentáři patřičného rozsahu a (především překlady starověkých, středověkých i raně novověkých uměleckých i vědecký • slovník, který svým rozsahem, zaměřením a úrovní představuje obohacení české kultury světovým kulturám. 4.Návrh se podává děkanovi fakulty. Nemá-li návrh všechny potřebné náležitosti, vyzve děka uchazeče k odstranění nedostatků. Pokud uchazeč ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy mu výzv doručena, nedostatky neodstraní, řízení se zastavuje a děkan předložené materiály uchaze 5.Nepůsobí-li uchazeč jako učitel na Univerzitě Karlově v Praze, může si děkan vyžádat sta děkana fakulty nebo rektora vysoké školy, který je schopen na základě působení uchazeče pedagogické schopnosti. Obdobný postup je možný vždy, když o habilitaci požádá uchazeč, nebo působil nejenom na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, ale i n téže univerzity či na jiné vysoké škole. 6.Pokud nedojde k zastavení habilitačního řízení podle odstavce 4, děkan připraví do jedno ode dne podání návrhu uchazeče, popř. ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svůj návrh do na ustavení habilitační komise a jmenování jejího předsedy a dalších členů. Tento návrh schválení nejbližšímu zasedání vědecké rady fakulty. 7.Habilitační komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných př uchazečem uvedeného oboru nebo oboru příbuzného. Předsedou habilitační komise musí být p členové habilitační komise nesmí být zaměstnanci univerzity ani právnické osoby, jejímž je uchazeč. Spoluautor díla, které je předkládáno jako habilitační práce, nemůže být čle komise. Eventuální začlenění emeritních profesorů do habilitačních a hodnotících komisí oponentů je třeba posuzovat individuálně, s přihlédnutím k jejich předchozímu pracovnímu konkrétní vysoké škole. Členové komise musí být podrobně seznámeni s požadavky kladenými Univerzity Karlovy v Praze. 8.Děkan členům habilitační komise oznámí, že jejich jmenování bylo schváleno a zašle jim p pro posouzení vědecké a odborné kvalifikace uchazeče a jeho pedagogické způsobilosti. 9.U uchazečů, kteří žádají o habilitační řízení v oboru katolická teologie a působí na Kat teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, vznese děkan prostřednictvím velkého kanc Kongregaci pro katolickou výchovu, zda nic nebrání (nihil obstat) jmenování uchazeče doc jeho curriculum vitae a bibliografii, obojí ve světovém jazyce. Učiní tak v takovém term možno bez obtíží realizovat čl. 3 odst. 6. 10Děkan zašle na odbor pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity Karlovy v Praze vyplněný for Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, v němž oznámí zahájení habilitačního ří následně zajistí podpis rektora a razítko Univerzity Karlovy v Praze a formulář odešle. děkan oznamovat případné změny v takto poskytnutých informacích. 11Řízení má být vedeno tak, aby mohlo být ukončeno ve lhůtě dvanácti měsíců ode dne podání uchazeče, popř. ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svůj návrh doplnil. *========================================================================================= * Čl. 3 Řízení v rámci fakulty *========================================================================================= 1.Zasedání habilitační komise řídí její předseda, za jeho nepřítomnosti člen habilitační k pověřil, jinak nejstarší člen habilitační komise, dále jen „ pověřený člen“. 2.Habilitační komise je způsobilá se usnášet, jsou-li přítomni alespoň čtyři její členové. habilitační komise je přijato, pokud se pro něj vyslovili alespoň tři členové habilitačn 3.Habilitační komise jmenuje tři oponenty habilitační práce, z nichž dva nesmí být zaměstn ani právnické osoby, jejímž zaměstnancem je uchazeč. Oponenti by neměli být současně čle či habilitační komise, pouze ve výjimečných v případech (např. málo frekventovaných obor možnost připustit. Předseda habilitační komise nebo pověřený člen zašle oponentům neprod vypracování oponentského posudku spolu s habilitační prací uchazeče. 4.Na základě návrhu uchazeče a jeho příloh, oponentských posudků a pedagogické praxe se ha komise tajným hlasováním usnese, zda návrh na jmenování docentem vědecké radě fakulty do nedoporučuje. Ve svém hodnocení, které je zpracováno dle formuláře Stanovisko habilitačn zohledňuje Kritéria pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Univerzit Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Karlově (srov. čl. 2 odst. 3). Případné výjimky musí být řádně zdůvodněny. 5.Své usnesení předloží komise spolu s výsledkem hlasování děkanovi. Děkan věc bez průtahů program zasedání vědecké rady fakulty. 6.Jednání o habilitaci se koná na zasedání vědecké rady. Jeho veřejně přístupnou součástí a.seznámení vědecké rady se stanoviskem habilitační komise, které přednese předseda habi nebo pověřený člen, b.seznámení vědecké rady se stanoviskem Kongregace pro katolickou výchovu, c.habilitační přednáška; uchazeči musí být také dána možnost vyjádřit se k posudkům opon svoji habilitační práci a vyslovit se ke své dosavadní vědecké a pedagogické činnosti, d.rozprava. 7.Následně se vědecká rada tajným hlasováním usnáší na návrhu, zda uchazeč má být jmenován návrhu lze hlasovat, jsou-li přítomny alespoň dvě třetiny členů vědecké rady fakulty. So na jmenování docentem vyžaduje kladný hlas nadpoloviční většiny ze všech členů vědecké r (tj. z celkového počtu, třebas nepřítomného). Nezíská-li návrh na jmenování docentem pot řízení se zastavuje. 8.Pokud vědecká rada fakulty rozhodla v souladu se stanoviskem habilitační komise, je odův rozhodnutí odůvodnění habilitační komise. V opačném případě se vědecká rada fakulty na t usnese většinou ze všech jejích členů na důvodech svého rozhodnutí; není-li takové usnes podal-li uchazeč proti tomu námitky, děkan vysloví neplatnost rozhodnutí vědecké rady fa věc k novému projednání. 9.V případě, že návrh získal souhlas vědecké rady, předloží jej děkan bez průtahů se všemi vlastním vyjádřením k rozhodnutí rektorovi. Náležitosti návrhu fakulty na jmenování doce a.Stanovisko habilitační komise b.Průběh obhajoby habilitační práce c.Průběh habilitační přednášky d.Průběh následné diskuze e.Hodnocení uchazeče vědeckou radou fakulty f.Výsledek hlasování g.Usnesení vědecké rady h.Podpis děkana fakulty i.Datum Jednotlivé body by měly být formulovány stručně jako podání základní informace o projednáv před vědeckou radou fakulty. Vzhledem k tomu, že výše uvedené body standardně obsahuje záp vědecké rady, je možné poskytnout je formou kopie příslušné části zápisu. Spolu s návrhem se rektorátu zasílá i seznam publikační a vědecké činnosti uchazeče. *========================================================================================= * Čl. 4 Informace o řízení na rektorátě *========================================================================================= 1.Na odboru pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity Karlovy v Praze je každá žádost zaevido a připravena k posouzení prorektorovi pro vědu a výzkum. Kontrola spočívá v prostudování materiálů, které musí obsahovat všechny náležitosti ve smyslu zákona o vysokých školách. tak, je příslušná fakulta, resp. její odd. vědy vyzváno, aby zajistilo doplnění či přepr který neodpovídá požadavkům stanoveným výše uvedenými předpisy. Po případném odstranění nedostatků je návrh na jmenování docentem či profesorem předložen prorektorem pro vědu a posouzení rektorovi Univerzity Karlovy v Praze (dále jen „rektor“), který návrhy projedn rektora (dále jen „kolegium“). V případě žádosti o jmenování docentem pak rektor na zákl stanoviska kolegia jmenuje uchazeče dopisem rektora docentem s účinností od prvního dne měsíce ve smyslu Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity K 2.Vyskytnou-li se v průběhu projednávání návrhů na jmenování docentem jakékoliv pochybnost charakteru, vyzve rektor písemně děkana příslušné fakulty, aby se k návrhu vyjádřil. Jes žádostí o jmenování docentem pochybnosti kolegia přetrvávají i po vyjádření děkana fakul s návrhem nesouhlasí, předloží tuto žádost o docenturu s odůvodněním svého nesouhlasu vě univerzity ve smyslu zákona o vysokých školách a Řádu habilitačního řízení a řízení ke j profesorem Univerzity Karlovy v Praze. V případě kladného stanoviska vědecké rady univer o návrhu hlasuje tajným hlasováním, rektor uchazeče jmenuje docentem dopisem rektora s ú prvního dne následujícího měsíce. Nezíská-li návrh na jmenování docentem či profesorem v všech členů vědecké rady, řízení se zastavuje a uchazeč je o výsledku informován písemný rektora. 3.Jmenovací dekrety novým docentům jsou předávány též na slavnostním shromáždění v Karolin akci zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu Univerzity Karlovy v Praze. Stejně jako jsou i noví docenti Univerzity Karlovy v Praze na předávání jmenovacích dekretů zváni do *========================================================================================= * Čl. 5 Možnost odvolání *========================================================================================= Proti postupu při habilitačním řízení může uchazeč podat námitky. Námitky se podávají děka postup na fakultě, jinak rektorovi. Rozhodnutí rektora je konečné. *========================================================================================= * Čl. 6 Závěrečná ustanovení *========================================================================================= Toto opatření nabývá okamžité platnosti a účinnosti. V Praze dne 31. října 2008 prof. PhDr. Ludvík Armbruster děkan ****************************************************************************************** * Přílohy ****************************************************************************************** přílohy ke stažení [ URL "KTF-718-version1-habilitaceprilohy.doc"]